جدال بر سر ترافیک رشت از شورا و شهرداری تا پلیس راهور؛

«تازه کاران» بدانند؛ترافیک رشت با ۲ دوربین کنترل تخلف و چراغ های دهه ۶۰ روان نمی شود


۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۲۱:۰۴ | کد خبر: ۲۱۳۷۲ چاپ

بریدگی‌های متعدد و غیر استاندارد و فاقد جان پناه رشت یکی دیگر از چالش‌های ترافیکی این شهر است و تصادفات بسیار زیادی در محل بریدگی‌های متعدد و ناایمن رشت حادث می‌شود

«تازه کاران» بدانند؛ترافیک رشت با ۲ دوربین کنترل تخلف و چراغ های دهه ۶۰ روان نمی شود
اختصاصی کلانشهر: گره ترافیک رشت هرروز کورتر می‌شود. شهری که در اسم «کلانشهر» است اما در زمینه زیرساخت‌ها مانند شهری کوچک اداره می‌شود بدون امکانات حداقلی در زمینه خیابان، کمربندی، اتوبان و حتی چراغ‌راهنمایی و رانندگی.

این موضوع طی سال‌های گذشته به محل اختلاف شورا و شهرداری با پلیس راهور رشت تبدیل شده است و هرازگاهی شاهد جدال‌های کلامی طرفین در رسانه‌ها می‌شویم. مسعود عباس نژاد عضو شورای شهر رشت که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری را هم بر عهده دارد با بیان انتقاداتی در صحن شورا و همچنین صفحه اینستاگرام خود تصمیمات پلیس راهور را یکی از دلایل ترافیک و مشکلات حمل و نقل شهری رشت دانسته است.
با گذشت چند روز از این انتقادات، در رسانه‌ها خبری مبنی بر جریمه و توقیف وانت آتش نشانی رشت حین انجام ماموریت، توسط مامور راهنمایی رانندگی به دلیل جریمه یک میلیون تومانی منتشر شد.
شماری از منتقدان این موضوع را نوعی تلافی‌جویی راهنمایی و رانندگی در پاسخ به انتقادات شورا و شهرداری دانسته‌اند. موضوعی که از سوی سرگرد بهمن مرمری، جانشین راهور رشت رد شده است.
او این قبیل اظهارات و انتقادات از پلیس راهور رشت درباره ترافیک را «نسنجیده»، «غیرکارشناسی» و فقط برای «دیده شدن» می‌داند و تأکید می‌کند که شهرداری کم کاری‌هایش را گردن راهور می اندازد.
جانشین راهور رشت با ذکر این نکته که شهروندان یک شهر حق دارند در خصوص مسائل مختلف شهراظهار نظر کنند تأکید کرد اظهار نظر در خصوص نکات فنی و تخصصی ترافیک نیازمند تجربه؛ کار میدانی و دانش تخصصی است.
جانشین راهوررشت درباره انتقادات اعضای شورا نسبت به تصمیمات ترافیکی شهر؛ از قبیل نصب سرعتکاه، انسداد دوربرگردان یا موارد دیگر هم توضیح داد که این موضوع در شورای ترافیک شهرستان تصویب و اجرا می‌شود.

او با «تازه کار» خواندن برخی از متولیان در رشت در خصوص کم و زیاد کردن زمان چراغ‌های راهنمایی هم گفت:
بهتر است هر شخصی ابتدا شرح وظایف خود را مطالعه و سپس با در نظر گرفتن جوانب حقوقی و اجتماعی موضوع اظهار نظر نمایند.
مرمری در ادامه توضیحاتی داده که ممکن است برای بسیاری از شهروندان رشت عجیب باشد: در «کلانشهر» رشت تنها دو تقاطع دارای دوربین کنترل تخلف است و ماهیت چراغ‌های راهنمایی تمام میادین و تقاطع‌ها بسیار قدیمی و تکنولوژی آن مربوط به دهه ۶۰ بوده و به صورت دستی کنترل می‌شوند؛ به نحوی که حتی رهگذارن و مغازه‌داران هم می‌توانند به صندوقچه تایمر بدون قفل و بست تقاطع‌های شهر رشت دسترسی داشته باشند و زمان چراغ را تغییر دهند!
او تأکید کرده است: چنانچه پلیس مدیریت چراغ‌های راهنمایی را ر‌ها کند چه کسی پاسخگوی انسداد معابر خواهد بود؟ آیا نهاد و سازمان دیگری را سراغ دارند که متولی این کار باشد! ؟ افسران و کارکنان پلیس در تمام ساعات شبانه روز به صورت چشمی حجم ترافیک منتهی به تقاطع‌ها و میادین را پایش می‌کنند و بر اساس اطلاعات دریافتی از ترافیک میادین و تقاطع‌های پیرامونی، زمان چراغ را تنظیم و مدیریت می‌نمایند، که اگر این شیوه اجرا نشود بدون تردید ترافیک شهر کاملاً قفل شده و متوقف می‌شود.
این کارشناس راهنمایی و رانندگی رشت افزود: بریدگی‌های متعدد و غیر استاندارد و فاقد جان پناه رشت یکی دیگر از چالش‌های ترافیکی این شهر است و تصادفات بسیار زیادی در محل بریدگی‌های متعدد و ناایمن رشت حادث می‌شود.
به گفته او، پلیس برای تسهیل در گردش ترافیک و افزایش ایمنی مردم ناچار به انسداد بعضی از آن‌ها می‌شود که البته این موضوع به درستی در قانون دیده شده است.
جانشین راهور رشت با ذکر این نکته که بکارگیری از تجهیزات ترافیکی و مدیریت می‌دانی ترافیک به پلیس واگذار شده است گفت: تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات ترافیکی بر عهده شهرداری‌ها است چون مبالغ واریزی ناشی از جرایم رانندگی به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود.

سرگرد بهمن مرمری تأکید کرد: تعدادی از دست اندرکاران شهرداری رشت که اخیراً به حوزه ترافیک علاقه‌مند شده‌اند می‌توانند برای شروع کار و در گام نخست، انبوهی از سیم‌های کشیده شده بر فراز میدان‌ها که مانند کلاف سردرگم و در هم تنیده چراغ‌های قدیمی و پایه‌ای را به هم متصل نموده و با یک باد و یا برف سبک همه از مدار خارج می‌شوند را مشاهده نمایند و به جای هشدار به پلیس در گام نخست فکری برای این کلاف سر در گم نمایند و در گام بعدی به این افراد پیشنهاد می‌شود تا پیگیرآشکارسازی چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های شهر باشند، چرا که در میادین شهر فقط خودرو‌های ردیف اول قادر به مشاهد چراغ هستند چون چراغ‌ها توسط پایه دو متری و در آن سوی تقاطع نصب شده است.
جانشین راهور رشت ضمن قدردانی از همکاری مردم فهیم شهر رشت افزود: بیان مطالب و نظرات غیرکارشناسی و خارج از وظایف قانونی مسئولین شهررشت که به جای حمایت از اقدامات پلیس و تلاش در جهت بهبود زیرساخت‌های قدیمی و مستهلک رشت که می‌تواند سبب آسایش و ارتقاء ایمنی مردم شود با غوغا سالاری و ایجاد جنجال برای دیده شدن به فکر فرافکنی و‌شانه خالی کردن از انجام وظیفه خود هستند که این اقدامات به جز ایجاد جنجال رسانه‌ای سودی برای شهروندان ندارد.