رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان مطرح کرد

متروپل آبادان قربانی بی توجهی به قوانین نظام مهندسی ساختمان


۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۶:۳۹ | کد خبر: ۲۱۸۵۱ چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: اقدام به ساخت و ساز بدون دریافت پروانه ساختمانی و بی توجهی به قانون نظام مهندسی، کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان از عوامل اصلی به وجود آمدن این فاجعه انسانی هستند.

متروپل آبادان قربانی بی توجهی به قوانین نظام مهندسی ساختمان
کلانشهر: بهزاد پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: متاسفانه بار دیگر شاهد وقوع فاجعه انسانی به دلیل بی توجهی به قوانین هستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های جانباختگان و آسیب‌دیدگان این حادثه افزود: روند غیرقانونی این ساختمان از ابتدای دریافت پروانه تا امروز منجر به فروریختن ساختمان و جانباختن تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است. اقدام به ساخت و ساز بدون دریافت پروانه ساختمانی و بی توجهی به قانون نظام مهندسی، کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان از عوامل اصلی به وجود آمدن این فاجعه انسانی هستند.

پارسا در تشریح تخلفات صورت گرفته در این ساختمان گفت: عدم توجه به مقاوم سازی، عدم بررسی دقیق وضعیت سازه ساختمان طبق گزارشات متعدد ناظران ساختمان، افزایش سه طبقه مازاد، عدم رعایت الزامات مورد نیاز سقف‌های وافل در ساختمان و ... هر کدام به تنهایی می‌تواند حادثه آفرین باشد و متاسفانه در این ساختمان شاهد مجموعه گسترده‌ای از تخلفات می‌باشیم.

وی به نقل از همتای خود در استان خوزستان تصریح کرد: روند دریافت پروانه ساختمانی متروپل که در سال 96 انجام شده و از مشاوری که پروانه اشتغال مورد تایید راه و شهرسازی و نظام مهندسی را نداشته و به صورت غیرقانونی بوده استفاده شده و در ادامه طراحانی که نقشه‌ها را امضا کردند پس از آگاهی از این روند غیرقانونی، بلافاصله طی نامه‌ای انصراف خود و عدم اعتبار امضاها را اعلام کرده و این ساختمان بدون پروانه ساختمانی و بدون معرفی طراح، مجری(سازنده) و ناظر صاحب صلاحیت شروع به کار نمود. پس از پیگیری‌های فراوان و نگرانی در خصوص تخلفات صورت گرفته در نهایت با معرفی ناظران از سوی سازمان کار خود را دنبال کرد که ناظران پروژه در مراحل مختلف و موارد متعدد موارد فنی را گزارش دادند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در خصوص تخلفات این ساختمان گفت: عدم توجه به اخطارهای ناظر ساختمان حادثه آفرین شد؛ ناظران سازمان، تامین کننده ایمنی ساختمان از طریق تذکر و هشدار در خصوص تخلفات فنی هستند و اگر افراد و مراجع ذیربط به این آگاهی برسند که گزارش حافظان ایمنی ساختمان در جهت تامین آسایش جانی و مالی آنها است، این گزارشات را جدی می‌گیرند و با هرگونه مسامحه در این خصوص برخورد می‌کنند.

پارسا در تحلیل این حادثه غم انگیز گفت: متاسفانه حلقه مفقوده ایمنی ساختمان، توجه همگانی به مقررات ملی ساختمان و قوانین نظام مهندسی است که منفعت‌های کوتاه مدت را قربانی منفعت‌های بلند مدت و جان و مال هموطنان می‌کند.

وی ادامه داد: خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان تخصصی مردم نهاد از کنترل نقشه تا کنترل نظارت همگی اهرم‌هایی هستند که کیفیت ساخت و ساز و ایمنی ساختمان‌ها افزایش یابد و این سازمان با آموزش مستمر اعضای خود همواره درصدد به روز نگه داشتن دانش آنها می‌باشد. افسوس که این سرمایه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و با بی توجهی به آن حوادثی نظیر متروپل آبادان رقم می‌خورد و متاسفانه این بی تدبیری و غفلت به قیمت جان باختن تعدادی از هموطنان و عزادارشدن‌مان تمام می‌شود.