۲۶ مرکز دفن زباله در گیلان باید بسته شود


۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۹:۵۱ | کد خبر: ۲۱۸۹۶ چاپ

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: ۲۶ محل دفن زباله در گیلان باید بسته و زباله‌ها به پهنه‌های در نظرگرفته شده منتقل شود

۲۶ مرکز دفن زباله در گیلان باید بسته شود
کلانشهر : عباس صابر عصر روز چهارشنبه در کارگروه پسماند استان گیلان در استانداری اظهار داشت: براساس برنامه زمانبندی مدیریت کارگروه پسماندها، ۲۶ مرکز دفن زباله باید بسته شود اما هم اکنون بخش هایی از مراکز فعال است.

وی با اشاره به مشکلات محل دفن زباله در رشت افزود:در سایر شهرستان‌ها هم این مشکل وجود دارد، بنابراین محل‌های دفن زباله باید بسته و به سمت پهنه‌ها برود.

معاون عمرانی استانداری گیلان با تاکید بر لزوم توجه تفکیک زباله از مبدا گفت: تمامی اماکن عمومی از جمله ادارات، مساجد، میادین میوه و تربار موظف و مکلف به در نظرگرفتن سطل‌های تفکیک زباله هستند و این موضوع باید تا پایان خرداد اجرایی شود. بنابراین از این زمان هیچ زباله‌ای از این اماکن جابجا نخواهد شد.

صابر در ادامه با بیان ضرورت دفن بهداشتی زباله‌ها در کلینیک‌ها و مطب‌ها و نظارت جدی در این بخش اظهار داشت: تنها معرفی این مکان‌ها به مراجع قضایی مشکل را حل نخواهد کرد.

عدم تلاش کافی فرهنگ سازی تفکیک زباله

سرپرست اداره کل محیط زیست استان گیلان با آسیب شناسی برخی چالش‌های تفکیک زباله از مبدا گفت: عدم تلاش کافی برای فرهنگ‌سازی و سیاست‌های تشویقی در مورد سه اصل مهم کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافتی به طور ویژه از چالش‌های تفکیک زباله است.

رضا زمانی کمبود مراکز اطلاع رسانی و دریافت پسماند خشک را  از جمله دیگر موارد در موضوع تفکیک زباله از مبدا دانست و با اشاره به مشکلات مراکز دفن زباله در گیلان افزود: عدم تمهیدات مناسب در ۲۶ مرکز دفن زباله مشکلات مختلف زیست محیطی را برای استان ایجاد کرده که عمدتا می‌توان شیرابه را بیان کرد.

وی با اشاره به اقدامات بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت گفت: در بازدیدهای روزانه هم اکنون سمپاشی محل دفن، شن ریزی و پوشش دهی در سطح زباله انجام می شود.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان گیلان بیان داشت:چهار روستا را به صورت پایلوت روستای پاک در سال جاری خواهیم داشت و آموزش‌های لازم را در این روستاها ارایه می‌دهیم.

جمع آوری زباله های خشک در رشت 

شهردار رشت نیز در این جلسه کارگروه گفت:بر اساس قرارداد با پیمانکار هم اکنون روزانه سه تا چهار تن زباله خشک در رشت جمع آوری می‌شود.

سیدامیرحسن علوی خرید زباله خشک بیش از پنج کیلو از درب منازل را از دیگر اقدامات شهرداری رشت در موضوع تفکیک زیاله از مبدا عنوان کرد .

وی با بیان اینکه بهسازی دفن زباله سراوان روزانه در حال انجام است، اظهار داشت: خطوط یک و ٢ شرکت کودآلی رشت در حال فعالیت بوده و راه اندازی خطوط سه و چهار با سرعت در حال انجام است.

نظر شما:

security code