مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

اجرای ارکستر سمفونی ۱۲۰ نفره میرزا کوچک جنگلی در رشت و تالار وحدت


۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۱۴:۴۳ | کد خبر: ۲۱۹۶۷ چاپ

​ثقتی از اجرای ارکستر سمفونی ۱۲۰ نفره میرزا کوچک جنگلی در شهر رشت و تالار وحدت خبر داد و گفت: مقبره میرزا کوچک خان جنگلی به مقبره فرهنگی تبدیل خواهد شد.

اجرای ارکستر سمفونی ۱۲۰ نفره میرزا کوچک جنگلی در رشت و تالار وحدت
کلانشهر : «‌رضا ثقتی» امروز (شنبه، ۷ خرداد) در جلسه هم اندیشی کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک جنگلی که در دفتر آیت‌الله فلاحتی در مصلی رشت برگزار شد اظهار داشت: میرزا کوچک جنگلی شخصیتی تاریخ ساز و هویت ساز استان گیلان و شمال کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مورد شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل فرمایشات گهرباری دارند افزود: به فرموده ایشان نهضت میرزاکوچک یک منشأ صد در صد دینی و اسلامی اعتقادی دارد.

ثقتی با تاکید بر اینکه برگزاری کنگره میرزا کوچک جنگلی به شکل بین‌المللی با حمایت‌های نماینده ولی فقیه محقق شده است افزود: این موضوع در قالب طرحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم و چندین جلسه برای دفاع از این ایده در محل وزارتخانه برگزار شد.

وی اعلام موافقت برگزاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در اواخر اسفند سال گذشته و صدور حکم آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: باید چهره مظلوم میرزا را از برچسبهایی که بر این شخصیت فاخر و مبارز و روحانی جلیل القدر میزنند بزداییم و متاسفانه تاریخ نگاران تاکنون نتوانسته‌اند چهره انقلابی و روحانی میرزا را تبیین کنند.

* تالیف ۴۰  کتاب در مورد معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تالیف ۴۰ کتاب در مورد معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی را از جمله ابعاد کنگره بین‌المللی میرزا دانست و گفت: ۱۰عنوان از این کتابها در حوزه کودک و نوجوان هستند.

ثقتی تاسیس و تشکیل بنیاد میرزا را به عنوان یک مطالبه از دیگر اهداف کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی اعلام کرد و یادآور شد: هر چه قدر کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی قوی‌تر برگزار بشود ما هم می‌توانیم موافقت دولت را برای تاسیس بنیاد میرزا کوچک اخذ کنیم.

وی اضافه کرد: کنگره بین‌المللی میرزا دارای یک شورای عالی به ریاست نماینده ولی فقیه است و این شورای عالی متشکل از فرماندهی سپاه قدس گیلان، استاندار گیلان، رییس مجمع نمایندگان، رییس کل دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات و دبیر کنگره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: نماینده ولی فقیه و پژوهشگران از اعضای شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی محسوب می‌شوند که پیشنهاد دادیم چندین چهره شناخته شده و علمی برای پیگیری مباحث این حوزه عضو این شورا بشوند.

ثقتی از تشکیل و فعالیت ۱۳ کمیته در زیرمجموعه کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی و صدور احکام آن خبر داد و عنوان کرد: رویکرد ما این است که کنگره به شکل سازمانی دیده شود و بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان‌ها برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن کنگره بین‌المللی میرزا استفاده کنیم

* راه‌اندازی دبیرخانه کنگره در تالار مرکزی شهر رشت

وی راه‌اندازی دبیرخانه کنگره در تالار مرکزی شهر رشت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: فراخوان نشان کنگره را به صورت ملی رسانه‌ای کردیم تا پس از ارائه نشانه‌ای مختلف از سراسر کشور در انتها نشانی را به عنوان نشان برتر و دائمی برای کنگره بین‌المللی میرزا انتخاب کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه در نمایشگاه کتاب تهران یک غرفه برای نمایش آثار و اسناد میرزاکوچک تهیه شد افزود: فراخوان پوستر کنگره هم از دیگر برنامه‌هایی است که باید فراخوان آن به شکل ملی برگزار شود همچنین برای کنگره میرزا چهار اجلاسیه هم در نظر گرفتیم.

*برگزاری اجلاسیه کنگره میرزا در برج میلاد تهران اواخر تیرماه امسال

ثقتی از برگزاری اجلاسیه کنگره میرزا در برج میلاد تهران اواخر تیرماه امسال با همکاری انجمن مفاخر کشور و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی سخن گفت و ابراز داشت: قرار است اجلاسیه ای در قم با محوریت مقاومت و اجلاسیه ای هم در عراق با محوریت اربعین برگزار کنیم.

وی تقدیر از چهره‌هایی که سال‌ها در حوزه میرزا کار تحقیقاتی و‌ علمی کرده‌اند را از دیگر بخش‌های کنگره میرزا دانست و اذعان کرد: اجلاسیه پایانی هم در تالار مرکزی شهر رشت به مدت ۲ روز برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بتوانیم شاهد سخنرانی یکی از سران قوا در این اجلاسیه باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان یادآور شد: همایش علمی کنگره توسط دانشگاه گیلان مدیریت و یک روز قبل از اجلاسیه پایانی برگزار می‌شود همچنین کنگره ملی شعر میرزا را هم داریم و قرار است یکی از چهره‌های معروف کشور برای دبیری این کنگره انتخاب گردد.

ثقتی با تاکید بر اینکه فراخوان برگزاری کنگره تئاتر خیابانی میرزا کوچک جنگلی به زودی صادر می‌شود افزود: قرار است از کل کشور گروه های تئاتر با موضوع میرزاکوچک آثار نمایشی خود را تهیه و در استان گیلان به اجرا درآورند.

وی راه‌اندازی ارکستر سمفونی میرزا کوچک جنگلی را از دیگر بخش‌های کنگره میرزا ذکر کرد و بیان داشت: در نظر داریم برای این کار از ظرفیت بومی استان گیلان استفاده کنیم تا بدین وسیله ارکستر سمفونی ۱۲۰ نفره میرزا پایه‌ریزی شود و قرار است این ارکستر در مهرماه امسال سه روز در شهر رشت و در آذر ماه هم در تالار وحدت اجرا داشته باشد.

* مقبره میرزا کوچک خان جنگلی را به مقبره فرهنگی تبدیل کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: طرحی به شهرداری رشت و اداره اوقاف داده شده تا مقبره میرزا کوچک خان جنگلی را به مقبره فرهنگی تبدیل کنیم بدین صورت که تمام قبور آنجا تسطیح و شخصیت‌های درگیر با نهضت جنگل را در آنجا معرفی خواهیم کرد.

ثقتی ایجاد نمایشگاه کتاب، برگزاری عصر شعر و رویدادهای فرهنگی در مقبره میرزا را از دیگر مواردی که در دستور کار قرار دارد اعلام کرد و ادامه داد: کیوسک دائمی هم برای ارائه تولیدات فرهنگی و ویژه‌نامه ها و راهنمایی مسافرانی که قصد بازدید از مقبره میرزا را دارند در آنجا تعبیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویداد ملی صنایع خلاق با رویکرد تولید صنایع خلاق با موضوع و محتوای شهید میرزا کوچک جنگلی قرار است سه روز در مرکز نوآوری شهر رشت برگزار شود گفت: در این رویداد از ۴۰ گروه خلاق از کل کشور با موضوع میرزاکوچک خان و از سرمایه‌گذاران برای تجاری سازی محصولات دعوت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: هر کدام از سرمایه‌گذارانی که در رویداد صنایع خلاق شرکت می‌کنند می‌توانند با استارت آپ ها قراداد منعقد کرده و محصولات با رویکرد میرزا را روانه بازار نمایند که با این کار کنگره میرزا دیگر محدود به یک زمان خاص نمی‌شود.

ثقتی افزود: بحث برگزاری روز میرزا در ۳۳ استان کشور هم از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته و با همکاری که با معاون پارلمانی وزارت ارشاد انجام شد ۳۳ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور میزبان روز میرزا در استان‌ها هستند.

وی از برگزاری تور گردشگری میرزا در استان گیلان توسط اداره کل میراث‌فرهنگی خبر داد و ابراز داشت: فضاها و مکان‌هایی که میرزا در آنجا سخنرانی داشته یا جنگی در گرفته، خانه میرزا و مقبره او در قالب این تور یک روزه به علاقمندان معرفی خواهد شد.

*زنگ میرزا در مدارس گیلان نواخته می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان یادآور شد: بحث زنگ میرزا کوچک را هم در دستور کار داریم که یکی از برنامه‌های فاخر کنگره میرزا محسوب می‌شود، بدین ترتیب که از تیرماه به مدت سه ماه راویان نهضت جنگل آموزش داده می‌شوند و از روز اول مهر و پس از نام‌نویسی مدارس علاوه بر روایتگری دو ساعت برنامه‌هایی با محوریت میرزا در آنجا برگزار خواهد شد.

ثقتی خاطرنشان کرد: نمایشگاه عکس و اسناد جنگل هم از اتفاقات خوب هنری است که قصد داریم در ایام کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی نسبت به برگزاری آن اقدام نماییم.