سه خودروساز بزرگ کشور سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و مجموع زیان انباشته آنها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این زیان انباشته ۱۰۰ هزار میلیاردی می‌شد بیش از ۳ میلیون شغل در کشور ایجاد کرد.

با زیان خودروسازان چند میلیون شغل می توان ایجاد کرد؟
کلانشهر:صورت‌های مالی خودروسازان منتشر شد. صورت مالی که نشان می‌دهد خودروسازان ایرانی ظرف سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند. این تنها زیان یک سال مالی است. اگر مجموع زیان انباشته خودروسازان طی سال‌های گذشته را لحاظ کنیم، این عدد به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اینها اعدادی است که برخی از نمایندگان مجلس عنوان کرده و گفته‌اند زیان انباشته خودروسازان تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کیفیت پایین خودوهای داخلی در کنار زیان انباشته این صنعت، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا صنعت خودروسازی ایران تعطیل نمی‌شود و یا چرا به بخش خصوصی سپرده نمی‌شود؟ این سوالی است که بارها مطرح شده اما مدیران این صنعت هر بار به اشتغال‌زایی که صنعت خودروسازی در کشور ایجاد کرده اشاره و تاکید می‌کنند با تعطیلی این صنایع موج بیکاری بزرگی ایجاد می‌شود.

این در حالی است که حالا زیان انباشته خودروسازان به جایی رسیده که با همین زیان می‌توان چند میلیون شغل ایجاد کرد.

سه میلیون شغل با زیان انباشته؟
با زیان انباشته خودروسازان چند شغل می‌توان ایجاد کرد؟ برای جواب به این سوال ابتدا باید هزینه ایجاد شغل در ایران را بررسی کنیم. هزینه ایجاد اشتغال در کشور در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف متفاوت است.

–          فاطمه عزیزخانی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود هزینه ایجاد شغل در بخش خدمات در ایران بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

–          رئیس اتاق تعاون ایران هزینه هر شغل در بخش تعاونی را ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرده بود.

–          سال ۹۹ روزنامه فرهیختگان اعلام کرده بود که هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت به یک و نیم میلیارد تومان رسیده است.

–          ابراهیم‌علی مولابیگی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت گفته بود هزینه ایجاد شغل در بخش معدن ۱۵ میلیارد تومان است.

حالا می‌توان به این سوال جواب داد که با زیان ۹ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان چند شغل می‌توان ایجاد کرد؟ در سناریوی اول می‌توان فقط با یک سال زیان انباشته خودروسازان -۹ هزار میلیارد تومان- ۳۰ هزار شغل در بخش خدمات ایجاد کرد.

اما اگر زیان انباشته چند سال گذشته را در نظر بگیریم، با زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان می‌توان سه میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در بخش خدمات ایجاد کرد.