مذاکرات دوحه به منظور گفت‌وگو درباره موضوعات اختلافی باقیمانده از وین، دقایقی پیش در پایتخت قطر پایان یافت و علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران امشب به تهران بازمی‌گردد.

مذاکرات دوحه پایان یافت/ آمریکا: ایران موضوعاتی کاملا غیرمرتبط با برجام را مطرح کرد

کلانشهر: مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه پایتخت قطر پایان یافت. در همین زمینه خبرنگار فارس اطلاع یافت که علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه امشب به تهران بازمی‌گردند. 

این دور از مذاکرات از دیروز (سه‌شنبه) در شهر دوحه قطر برگزار و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. وی دیروز و امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب وارد دوحه شد و روز سه‌شنبه نیز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در این باره دیدار و گفت‌وگو کرد. 

 

براساس توافق اخیر صورت گرفته در پی سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و موافقت ایران و آمریکا، قرار شد مذاکرات رفع تحریم‌ها از سر گرفته شود. بدین منظور شهر دوحه پایتخت قطر طی دیروز و امروز (سه‌شنبه و چهارشنبه/ هفتم و هشتم تیرماه) میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بود. 

 

علی باقری همچنین با قائم مقام وزیر خارجه قطر و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد. 

 

امروز خبری منتشر شد که این مذاکرات پایان یافته است و پس از آن بود که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکرات ۲ روزه دوحه هنوز به پایان نرسیده و عصر امروز باقری و مو‌را دیدار خواهند داشت و افزود: گفت‌وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند. مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است. 

 

ایران موضوعاتی کاملا غیرمرتبط با برجام را مطرح کرد 

شبکه خبری سی ان ان آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور مدعی شد: همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم. 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن ادعا کرد: ما در دوحه همانند گذشته آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی مبنی بر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکرات، آشکارا اعلام کردیم. 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود، توپ را همچون همیشه به زمین ایران انداخت و مدعی شد: با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملا غیرمرتبط با برجام بود و ظاهرا آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا یا نابود کند، نبود. 

 

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت دموکرات جو بایدن نیز درباره مذاکرات دوحه مدعی شد: مذاکرات دوحه که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شد، نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک نقطه راکد قرار گرفت، که در این مرحله به معنای عقب‌گرد است. 

 

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات دو روزه دوحه گفت که به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد. 

 

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد. 

 

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفتگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد.نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد. 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کردک در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفتگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود. 

 

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است. 

 

به گزارش ایرنا، مرندی در این گفتگوی تلویزیونی افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد. 

 

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند. 

 

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود. 

 

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد. 

 

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

 

 

نظر شما:

security code