تعطیلات، سفر و باز هم شمالِ همیشگی


۱۴۰۱/۰۴/۱۷ - ۱۸:۰۵ | کد خبر: ۲۳۳۶۹ چاپ

در روزهای تعطیل اخیر، سفرهای جاده‌ای مردم رشد قابل توجهی داشته و باز هم مثل همیشه جاده‌های شمالی مملو از خودرو و مسافر است.

تعطیلات، سفر و باز هم شمالِ همیشگی
کلانشهر : براساس اطلاعات سامانه‌های حمل و نقل هوشمند  مرکز مدیریت راه‌های کشور از وضعیت تردد تعطیلات عید قربان (از ۱۵ تا ۱۹ تیر) به طور متوسط دو میلیون و ۴۵ هزار و ۹۸۷ وسلیه نقلیه در محورهای مواصلاتی مختلف تردد کردند که این روند از چهارشنبه آغاز شد و روندی صعودی داشته است.

این میزان تردد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد و در قیاس با همین ایام در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۵۱ و ۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین براساس اطلاعات پلاک ثبت شده در دوربینهای پلاک خوان در روز گذشته (۱۶ تیر) حدود سه میلیون و ۲۲۰ هزار و ۸۰۰ پلاک خودرو با ترکیب مبدا استانهای مختلف در محورهای برون شهری رؤیت شدند که از این تعداد پلاک حدود ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۸۰۰ پلاک مربوط به وسایل نقلیه شخصی مردم بوده است. آمارها نشان می دهد که بیش از ۸۰۰ هزار پلاک یکتا مربوط به استانهای تهران و البرز بوده و پس از آن استانهای مازندران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان به ترتیب بیشترین تعداد پلاکهای مشاهده شده در جاده‌های کشور را دارند.

نقشه تخلیه و انباشت خودر و از ۱۵ تا ۱۶ تیر نشان می‌دهد که تهران و البرز در صدر استانهایی قرار دارند که بیشترین خروجی یا اصطلاح تخلیه خودرو داشته‌اند؛ به گونه ای که ۲۱۵ هزار خودرو بیشتر از وسایل نقلیه که وارد این دو استان شدند، از این دو استان خارج شدند. همچنین استان مازندران و پس از آن گیلان، اراک و زنجان بیشترین انباشت خودرو را تجربه کردند که به معنی عمده مقاصد مسافرتی مردم در روزهای تعطیل گذشته بوده است.

همچنین تردد وسایل نقلیه مختلف (مجموع ورودی و خروجی خودرو) در این ایام به گونه‌ای است که استانهای گیلان، مازندران، قم، قزوین و یزد به ترتیب با ۷۷، ۷۵، ۷۲، ۶۴، و ۶۳ درصد رشد بیشترین افزایش را نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته نشان می دهند.

در روز گذشته (پنجشنبه ۱۶ تیرماه) بیشترین رشد تردد وسایل نقلیه در مجورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین-رشت در مسیر جنوب به شمال اتفاق افتاده است که به ترتیب ۱۷۳، ۱۴۵، ۱۲۲ و ۲۳۷ درصد رشد را نسبت به  متوسط سال گذشته تجربه کردند.