مشاهده تخم یک پشه خطرناک در بندرعباس

این پشه ناقلِ بیماری های کشنده است


۱۴۰۱/۰۴/۱۷ - ۱۸:۲۹ | کد خبر: ۲۳۳۷۳ چاپ

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه آئدس در شهرستان بندرعباس خبر داد.

این پشه ناقلِ بیماری های کشنده است
کلانشهر:فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: لارو پشه دِنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و نیز مناطق مرکزی شهر طی هفته گذشته مشاهده شده است.

وی افزود: این پشه موجب انتقال بیماری تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: مناطق نزدیک سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر، از مناطق پر خطر استان هستند.

نوروزیان گفت: ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده، کشتی و هواپیما، از راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

وی ادامه داد: پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب شیرین در آن‌ها جمع می‌شود،  تخم ریزی می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و با این تغذیه مکرر اگر پشه آلوده به ویروس باشد، موجب انتقال بسیار سریع بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا می‌شود و اپیدمی‌های بزرگی از بیماری ایجاد می‌کند. 

نوروزیان افزود: پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضاهای بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می‌کند.

وی بیان کرد: آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند کمک چندانی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این بیماری احساس بهبود پس از چند روز گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا پنج روز، منجر به کما و نهایتا مرگ بیمار می‌شود.

نوروزیان ادامه داد: هفته گذشته کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لارو (تخم یا نوزاد) این پشه را در محلات اسلام آباد،کوی نیایش، رسالت، داماهی، ۲۲بهمن، تپه الله اکبر، پشت شهر، جهانبار، نایبند و همچنین مرکز شهر بندرعباس مشاهده کردند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نقاط آلوده به این پشه با وفور بالا، طبق شیوه‌نامه‌های شناخته شده، فوری سمپاشی می‌شوند اما بهترین راه کنترل این پشه، بهسازی و رعایت بهداشت محیط است.