مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از آغاز ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در استان خبر داد.

اجرای ۵۰ طرح مرمت بناهای تاریخی در گیلان آغاز شد
کلانشهر:ولی جهانی گفت : این میزان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ابلاغی بودجه سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شد که بر اساس نیاز به این بناهای تاریخی اختصاص می‌یابد.

وی اظهار داشت: بخشی از این طرح ها شامل مرمت خانه های تاریخی مانند مرمت بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود و  خانه محصصی لاهیجان و همچنین مرمت و تعیین حریم سه پل خشتی در آستانه اشرفیه است.

خانه بهرام محصصی  واقع در میدان چهار پادشاهان شهر لاهیجان در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۴۹۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و قدمت آن براساس کارشناسی‌ها  به دوره قاجار باز می‌گردد. بنای تاریخی سیگارودی شهرستان لنگرود با توجه به جنبه‌های منحصربفرد معماری و اصالت تاریخی بنا در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۰۲۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با تاکید بر لزوم حفظ بافت‌های تاریخی و همچنین بناهای شاخص که معرف فرهنگ معماری استان گیلان هستند افزود: اقلیم استان بگونه ای است که شرایط مرمت را نسبت به دیگر استان های کشور سخت تر کرده و به همین دلیل، اعتبارات بیشتری طلب می کند.

جهانی با اشاره به شرایط جوی گیلان و تاثیرگذاری آن در فرسودگی بناهای تاریخی، حفظ آثار تاریخی استان را به مراتب سخت تر از دیگر نقاط کشور دانست و گفت: علاوه بر عملیات مرمتی ، مسئولیت پذیری اجتماعی در برابر آثار تاریخی نیز باید مورد آموزش و گسترش قرار گیرد.

در گیلان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.