بیش از ۸۰۰ نوع عامل بیماری‌زا و مشترک بین انسان و دام مانند بروسلوز (تب مالت)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز(حصبه)، شاربن(سیاه زخم)، جنون گاوی، کیست هیداتیک، سارکوسیت، انگل‌های پوستی، انگل‌های جلدی و انواع قارچ‌ها وجود دارد

 مصرف گوشت هایی با سابقه مصرف دارو برای دام، زمینه ایجاد سرطان  می شود
کلانشهر:یک دامپزشک در خصوص مزایای کشتار دام در کشتارگاه‌ها اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ نوع عامل بیماری‌زا و مشترک بین انسان و دام مانند بروسلوز (تب مالت)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز(حصبه)، شاربن(سیاه زخم)، جنون گاوی، کیست هیداتیک، سارکوسیت، انگل‌های پوستی، انگل‌های جلدی و انواع قارچ‌ها وجود دارد که اکثرا  از طریق تماس با دام بیمار و یا فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت و آلایشات خوراکی و غیرخوراکی قابل انتقال به انسان است.

مصطفی زبردست ادامه داد: برخی بیماری‌ها مانند هاری، کزاز و انواع مسمومیت‌ها در دام زنده قابل شناسایی هستند لذا باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند و چنانچه این دام‌ها علائمی از این بیماری‌ها را داشته باشند از چرخه کشتار حذف می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به عدم کشتار دام با سابقه مصرف دارو، اضافه کرد: این دام به دلیل وجود واقعی مانده‌های دارویی در لاشه تا زمان گذراندن دوره پرهیز مصرف دارو اجازه کشتار و مصرف ندارد، افزود: مصرف چنین گوشت‌هایی زمینه ایجاد انواع مقاومت دارویی و سرطان‌ها را فراهم می‌کند.

زبردست در خصوص ذبح شرعی و حلال گفت: دام به صورت شرعی و حلال زیر نظر ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه ذبح می‌شود.

وی در خصوص انجام بازرسی پس از کشتار، افزود: بلافاصله بعد از ذبح دام معاینات کامل از جمله بازرسی سر، کبد، ریه و سایر اندام‌های روی لاشه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان عنوان کرد: پس از انجام مراحل بازرسی، مسئول فنی بهداشتی مستقر در کشتارگاه اقدام به مهر زدن و لیبل سلامت بر روی لاشه می‌کند.

زبردست بیان کرد: خروج لاشه از کشتارگاه با گواهی حمل بهداشتی قرنطینه خودروی مجاز سردخانه صادر می‌شود و با توجه به در نظر گرفتن خطرات مصرف گوشت دام‌هایی که در مراکز غیر مجاز تولید و عرضه می‌شوند و مقایسه آن با گوشت‌های تولید و استحصال شده در کشتارگاه‌های دام می‌توانید در خصوص انتخاب نوع گوشت مصرفی با توجه به سلامت خانواده خود قضاوت کنید.

نظر شما:

security code