گیلانیها هفته جاری از گرم‌ترین روزهای ۱۴۰۱ را تجربه خواهند کرد، به طوری که در برخی ساعات روز، دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید در چنین شرایطی توجه به توصیه‌های پیشگیری از گرمازدگی می‌تواند افراد را از این بیماری در امان نگه دارد.

دمای ۴۰ درجه گیلان و بایدهای پیشگیری از گرمازدگی
کلانشهر:طبق پیش بینی هواشناسی گیلان سامانه هوای داغ تابستانی که از هفته گذشته در این استان مستقر شده تا پایان هفته جاری ماندگار است به طوری که دمای احساسی طی این هفته در برخی ساعات روز به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

با شروع فصل گرم، افزایش دما و قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا، خطر گرمازدگی افراد را تهدید می‌کند، گرمازدگی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم بدن برای از دست دادن گرما از بین برود، گرمازدگی خطرناک بوده و می‌تواند موجب آسیب زساندن به سلامت افراد شود.

اگر عملیات پزشکی برای فرد گرمازده انجام نشود، احتمال مرگ وجود دارد، در گرمازدگی، دمای بدن از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عروق سطحی پوست منبسط می‌شود، تعرق افزایش می‌یابد و باعث اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن می‌شود ضمن اینکه تاخیر در درمان گرمازدگی به اعضای بدن آسیب می‌رساند.

با توجه به توصیه‌های پیشگیری از گرمازدگی می‌توان روزهای گرم پیش رو را بدون آسیب به بدن به سلامت سپری کرد.

گرمازدگی

راههای پیشگیری از گرمازدگی

مصرف نوشیدنی‌های سرد، ماندن در منزل یا در سایه ، اجتناب از فعالیت شدید، در معرض آفتاب قرارنگرفتن، استفاده از وعده‌های غذایی منظم، نوشیدن مقدار زیادی آب، سردماندن و حفظ گردش هوا، کاهش فعالیت بدنی، پوشیدن لباس‌های با وزن سبک، محدودکردن فعالیت‌ها در فضای باز و استراحت کافی از راههای جلوگیری از گرمازدگی است.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان گرمازدگی را از بیماری‌های شایع در فصل گرما عنوان کرد و گفت: ورزشکاران، کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند.

دکتر پیمان اسدی نکته بسیار مهم در گرمازدگی را تاخیر در درمان آن دانست و اظهار داشت: گرمازدگی در صورت تاخیر در درمان می‌تواند آسیب جدی در مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات ایجاد کرده و در موارد شدیدتر منجر به مرگ شود.

وی با بیان اینکه رنگ پریدگی، تعریق، سرگیجه، تهوع، اسهال و استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی و تشنگی شدید از علایم گرمازدگی است، افزود: تا حد امکان در ساعات اوج گرما " ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر" نباید از منزل خارج شد.

دکتر اسدی پوشیدن لباس نخی و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را از دیگر توصیه‌های پیشگیری از گرمازدگی عنوان کرد و اظهار داشت: نوشیدن آب فراوان، مصرف غذای کم نمک، مصرف میوه‌ها و سبزیجات از موارد مورد تاکید برای پیشگیری از گرمازدگی است.

گرمازدگی

راههای درمان گرمازدگی

وی با اشاره به ضرورت اقدامات سریع در مواجهه با فرد دچار گرمازدگی افزود: فرد را باید به جای خنک منتقل کرد، پس از درازکشیدن فرد دچار گرمازدگی، پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید، لباس‌هایش را خارج کنید، آب ولرم روی بیمار بپاشید و از کولر یا پنکه استفاده کنید.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان بیان داشت: در صورتی که فرد هوشیار است به او آب یا نوشیدنی خنک بنوشانید، در موارد شدیدتر می توان به آب ساده مقدار کمی نمک اضافه کنید تا جذب آب به بافت افزایش یابد و آن را به فرد مورد نظر بدهند.

وی تاکید کرد: اگر با انجام اقدامات یاد شده، فرد بهبود نیافت و یا دچار کاهش سطح هوشیاری شد سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود تا با حضور نیروهای اورژانس ضمن انجام اقدامات درمانی لازم، مصدوم به مرکز درمانی مناسب منتقل شود.

نظر شما:

security code