مدیر کمیته علمی ثبت شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراک یونسکو اعلام کرد: خبر سلب عنوان جهانی شهر خلاق خوراک یونسکو از رشت کذب است؛رشت و کرمانشاه دو شهر خلاق خوراک ایران در فهرست شهر های خلاق یونسکو هستند.

سلب عنوان جهانی شهر خلاق خوراک یونسکو از رشت کذب است
کلانشهر: روشن بابایی روز چهارشنبه در خصوص دست به دست شدن خبری در فضای مجازی مبنی بر سلب عنوان یاد شده از رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: رشت از سال ۹۴ در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل ، سنگاپور و۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و کرمانشاه نیز  ۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آبان ۱۴۰۰) به این فهرست افزوده شد .

وی تاکید کرد: برگزاری نشست های تخصصی ،جشنواره ها، ایجاد خیابان غذا ،موزه های تخصصی غذا برنامه هایی است که برای پایداری این عنوان در رشت پیش بینی شده است.

آوازه جهانی گیلان با شناسایی  ۳۰۰ نوع غذا محلی

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان در این باره گفت:سفره گیلانی بواسطه عطر، اصالت و سلامت و قرارگیری رشت در شبکه شهرهای خلاق شهرت جهانی یافته است و امروز آماده می‌شود تا با برنامه ریزی های انجام شده در گستره گردشگری داخلی و خارجی مطرح شود.
ولی جهانی  بیان کرد : ۳۰۰ نوع غذای محلی در گیلان شناسایی شده که ۲۷ شیوه پخت از این تعداد غذا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ولی جهانی یکی از مزیت های برندینگ را تسهیل در تصمیم گیری گردشگران عنوان و بیان کرد: علاوه بر غذاهای محلی که به ثبت ملی رسیده است ،۷ پرونده دیگر از شیوه پخت غذاهای محلی گیلان نیز برای ثبت ملی در حال آماده سازی است.
وی اظهار داشت:فرهنگ و آداب مربوط به پخت و پز، از جایگاه ویژه ای در بین فرهنگ عامه مردم گیلان برخوردار است و این امر موجب شده تا ۲۷ اثر از حدود یکصد  اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث ملی کشور به فرهنگ آشپزی این سرزمین اختصاص یابد. 

غذا در ارتباط مستقیم با اقلیم

به گفته کارشناسان گردشگری، غذا در ارتباط مستقیم با اقلیم قرار دارد و هر ناحیه جغرافیایی به اقتضای طبیعت خود نوع متفاوتی از تغذیه را به همراه می آورد. گیلان نیز به واسطه طبیعت غنی و سبز در میان استان‌های کشور از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است.
لذت خوردن ماهی سفید برشته در کنار باقلا قاتوق، ترشی هفت تا بیجار (بیجار در گیلان به معنای شالیزار و مزرعه است)، سیر ترشی، ترب سفید،زیتون پرورده و بیش از ۳۰۰ نوع غذای شناخته شده گیلانی در فضای مه آلود و بارانی شمال لذت ماندگار می آفریند.

اما باید توجه داشت که این موارد فراتر از غذای صرف هستند، زیرا بیش از هر کجای ایران پهناور گیلان را با غذاهای لذیذ و رنگارنگش می شناسند، طوری که سفره گیلانی بخشی از هویت و فرهنگ مردم این سرزمین سبز محسوب می شود.
البته عناصر فرهنگ می توانند بسیار متفاوت باشند اما در میان تمامی آنها غذا از بیشتری ظرفیت و جاذبه برخودار است و جغرافیای تغذیه امروزه از اهداف پرطرفدار و پردرآمد در کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. 
اهمیت این مساله تا بدانجاست که شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خوراک شناسی را نیز در کنار ۶ حوزه خلاق دیگر از جمله صنایع دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه‌ای ،فیلم ،طراحی، ادبیات و موسیقی پوشش می‌دهد و رشت نیز از سال ۹۴ به عضویت این شبکه در حوزه خوراک پیوست.
سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو که در ۱۹۸ کشور دبیرخانه دارد، از سال ۲۰۰۳ شهرهایی که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد را به عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.
پیش از این هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده‌اند و در ایران هم شهرهای اصفهان و بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شده‌اند.

نظر شما:

security code