مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان؛

ورود ۸۲ درصد از فاضلاب ها به طبیعت/ بسیاری از مناطق گیلان آلوده هستند


۱۴۰۱/۰۵/۰۵ - ۰۹:۳۴ | کد خبر: ۲۴۰۶۴ چاپ

زمانی ضمن اشاره به ورود ۸۲ درصد از فاضلاب‌ها به طبیعت و رودخانه‌های استان گفت: به علت عدم مدیریت در حوزه فاضلاب و پسماند، بسیاری از مناطق گیلان به ویژه رودخانه‌های آن آلوده هستند.

ورود ۸۲ درصد از فاضلاب ها به طبیعت/ بسیاری از مناطق گیلان آلوده هستند
کلانشهر: رضا زمانی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند که در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد اظهار داشت: استان گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و حجم ورود مسافران در حوزه زباله و پسماند با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان پسماندتر را مشکل عدیده استان ذکر کرد و ضمن اشاره به چالش بزرگ سراوان رشت عنوان کرد: برآوردها نشان می‌دهد روزانه و به طور میانگین ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در استان گیلان تولید می‌شود که این حجم در موعد افزایش مسافرت‌ها به استان افزایش قابل توجهی می‌یابد.

زمانی با بیان اینکه از مجموع کل زباله‌های تولیدی روزانه در سطح استان گیلان حدود حدود هزار تن به مراکز غیررسمی، انهار و رودخانه‌ها مدیریت می‌شود اذعان کرد: نفوذ شیرابه به آبهای زیرزمینی سلامت مردم را به شدت در خطر قرار می‌دهد زیرا نگهداری زباله در مراکز فاقد تجهیزات و امکانات لازم امحا و بازیافت عملی مخاطره‌آمیز است.

وی این موضوع را که عملیات بی‌خطرسازی روی صد در صد زباله و پسماندهای بیمارستانی انجام می‌شود، یادآور شد و اضافه کرد: در حال حاضر و طبق تخمین‌هایی که زده شده زباله و پسماند ۷۰ درصد کلینیک‌ها و مطب‌ها توسط دو شرکت بی‌خطرسازی می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان مقابله با تهدیدات زباله و پسماند را عملی که باید با مشارکت همه دستگاه‌ها، صنایع تولیدی، شهرک‌ها، کارخانجات صنعتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مدیریت شود، ذکر کرد و گفت: دولت رویکرد بسیار خوبی به حل معضل پسماند دارد بنابراین باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

زمانی وجود ۲۶ مرکز دفن رسمی در گیلان را متذکر شد و با اشاره به شیوع بیماری‌های مرتبط به آلودگی‌های زیست محیطی و پسماند ادامه داد: چیزی در حدود ۸۲ درصد از آب فاضلاب‌های استان گیلان وارد رودخانه و طبیعت و از آنجا وارد دریای خزر می‌شود به همین علت بسیاری از مناطق استان به ویژه رودخانه‌های گیلان آلوده هستند.

وی حجم تولید زباله‌تر در استان گیلان را بالا خواند و ضمن تاکید بر ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ در بین شهرها و روستاها و آموزش تولید زباله کمتر به مردم از طریق نهادهای مسئول و متولی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پسماند در گیلان، از سال گذشته ۱۹ شهردار و ۴۱ بخشدار به دلیل کوتاهی در انجام وظایفشان در حوزه مدیریت پسماند و زباله به مراجع قضایی استان معرفی شده‌اند.

اشتراک گذاری:
بعد از سال ها انتظار و تحمل بوی بد
لایروبی رودخانه های رشت شروع شد

نظر شما:

security code