وعده ی استاندار گیلان:

آلودگی «زرجوب و گوهررود» رشت تا ۴ سال آینده کاملا رفع می شود


۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۱۱:۳۵ | کد خبر: ۲۵۰۲۰ چاپ

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه احداث و ساماندهی تصفیه خانه‌های فاضلاب بیمارستانی با جدیت دنبال شود، گفت: افتتاح تصفیه خانه زندان لاکان در هفته دولت، گامی مؤثر در جهت رفع آلودگی رودخانه گوهررود رشت است.

آلودگی «زرجوب و گوهررود» رشت تا ۴  سال آینده کاملا رفع می شود
کلانشهر : اسدالله عباسی عصر روز یکشنبه در حاشیه بازدید از روند لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت و تصفیه خانه‌های بیمارستان پورسینا و فاضلاب زندان لاکان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی این دو رودخانه و پسماند سراوان، اولویت اصلی و دغدغه مسئولان گیلان است، اظهار کرد: در این راستا اقدامات اثرگذاری توسط دولت در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری در سفر به گیلان، دستور رسیدگی فوری و احیای دو رودخانه مهم زرجوب و گوهررود را صادر و از فردای همان روز تصمیمات در حال اجراست.
نماینده عالی دولت در گیلان به شناسایی سرمنشا آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود اشاره و اظهار کرد: زندان لاکان یکی از عوامل آلوده کننده رودخانه گوهررود است که تصفیه خانه زندان لاکان در هفته دولت افتتاح و منشا آلودگی این رودخانه بعد از مدتی به کلی از بین می‌رود.
دکتر عباسی از دستور خود به تمامی بیمارستان‌های گیلان در خصوص احداث تصفیه خانه فاضلاب خبر داد و افزود: یکی دیگر از منشاهای مهم آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، فاضلاب بیمارستان‌هاست که احداث و یا ساماندهی تصفیه خانه‌های فاضلاب بیمارستانی با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی منشا آلودگی زرجوب را شیرابه‌های پسماند سراوان دانست و بیان کرد: تصفیه خانه شیرابه سراوان به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده و همچنین در خصوص فاضلاب شهری هم قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده و مقرر شد پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تصفیه فاضلاب شهری از طریق تهاتر نفت تامین شود.
استاندار گیلان تصریح کرد: شهرداری رشت موظف است لایروبی‌های اطراف رودخانه‌های زرجوب و گوهررود را انجام داده و شرایط را برای حضور مردم بعد از رفع آلودگی فراهم کند.

دکتر عباسی با اشاره به تأمین اعتبارات لازم در خصوص رفع آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت گفت: با مصوبات سفر هیچ مشکل و کمبود مالی وجود نداشته و این دو رودخانه در سه الی چهار سال آینده کاملا رفع آلودگی خواهند شد.
وی با بیان اینکه اعتبارات بر اساس میزان شدت منشا آلودگی تخصیص خواهد یافت، افزود: محیط زیست میزان منشا آلودگی را احصاء کرده و اعتبارات بر اساس میزان شدت منشا آلودگی به آن طرح اختصاص پیدا می‌کند.