رئیس کل دادگستری گیلان گفت:کسب درآمد از کمیسون ماده ۱۰۰ موجب فساد بیشتر و افزایش تخلفات در سطح شهر رشت شده است.

افزایش فساد و تخلفات در رشت به دلیل کسب درآمد از کمیسون ماده ۱۰۰ شهرداری/انتقاد از نبود پارکینگ در نزدیکی مطب پزشکان رشت
کلانشهر : حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در جمع مدیران شهرداری رشت با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های شهر مطلوب،زیبایی شهر است، گفت:مردم خواهان دیدار منظره‌های نو و جدید در سطح شهر هستند و چون نازیبایی‌ها را مشاهده می‌کنند شادابی و آستانه تحمل آنان پایین آمده و در برابر کوچکترین ناملایمات،واکنش منفی نشان می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری گیلان،وی با انتقاد از نماد‌ها و المان‌ها در شهر رشت اظهارکرد:المان‌های شهری باید متناسب با فرهنگ و ذائقه مردم بوده و هر از چندگاهی تغییر یابد که متأسفانه در شهر رشت چنین اقداماتی صورت نمی‌گیرد.

خلیلی با بیان اینکه درصد بالایی از مردم ازعدم زیبایی شهر رشت ناراضی هستند ابراز کرد:انباشت زباله و عدم جمع‌آوری به موقع آن تصاویر نامناسبی از این شهر را در اذهان ثبت می‌کند و زیبنده فرهنگ بالای مردم آن نیست.

وی عدم برخورداری از درآمد پایدار را از مشکلات شهرداری رشت دانست و افزود:کسب درآمد شهرداری از کمیسون ماده ۱۰۰ موجب فساد بیشتر و افزایش تخلفات در سطح شهر شده است.

خلیلی دومین مؤلفه شهر مطلوب را هویت بخشی به شهر دانست و تصریح کرد:با از بین بردن هویت شهر‌ها شاهد فراوانی جرائم و خشونت و افزایش پرونده‌های قضایی خواهیم بود و نباید به بهانه عمران و آبادی نماد‌های هویت بخشی شهری تخریب شده و به فراموشی سپرده شود.

درادامه مهدی فلاح میری دادستان مرکز استان یکی از چالش‌های جدی در مدیریت شهر رشت را ساخت و ساز‌های غیر مجاز عنوان نمود و گفت:بسیاری از این ساخت و ساز‌ها با هدایت عواملی از بدنه شهرداری صورت می‌گیرد تا غیر از ارجاع تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ بهانه‌ای برای فرسایشی کردن و ادامه تخلفات باشد.

وی با اشاره به اینکه حریم شهر فاقد کاربری است اظهار داشت:ساخت و ساز‌های زیادی که عمدتاً به صورت خلاف ساخته می‌شوند در حریم شهر‌ها صورت می‌گیرد و نظارتی نیز از شهرداری دیده نمی‌شود.

دادستان مرکز استان یکی از مشکلات جدی شهرداری را عدم جدیت مراجع نظارتی آن دانست و افزود:مراجع نظارتی شهرداری وظیفه دارند در راستای قانون جرائم صورت گرفته در این بخش را به دادستانی اعلام نمایند.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله از مسائل مهم مغفول در شهرداری است تصریح کرد: شرکتی که شهرداری برای تفکیک زباله با آن قرارداد بسته است چنانچه تاکنون به درستی به وظایف خود عمل نکرده است باید به آن تذکرات قانونی داده شده و موانع پیش رو با کمک مسئولین مرتفع شود و در غیر این صورت با تشکیل پرونده در خصوص عوامل اهمال‌کننده در مراجع قضایی به آن رسیدگی خواهد شد.

دستفروشان رشت ساماندهی شوند

فلاح میری عدم ثبات مدیریتی را از دلایل کندی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری رشت عنوان کرد و از بی‌نظمی استقرار دست فروشان در برخی خیابان‌ها انتقاد نمود و گفت: شهرداری‌ها نباید صریحاً برخورد سلبی داشته باشند بلکه مدیران شهری وظیفه دارند مکانی را در نقاط مختلف شهر برای دست فروشان تهیه و ساماندهی نمایند.

وی با انتقاد از کمبود پارکینگ در سطح شهر اظهار کرد: اغلب پزشکان متخصص در نقطه‌ای از شهر رشت متمرکز هستند و مردم از سراسر استان و حتی از استان‌های هم جوار به آنان مراجعه می‌کنند در صورتی که هیچ مکان مناسبی برای پارکینگ ماشین‌ها در نظر گرفته نشده است و لازم است این منطقه به پارکینگ‌های طبقاتی با تکنولوژی روز مجهز شود.