رشت به شعر اولین ها نیز معروف است، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﻠﺪﯾﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺷﻬﺮﯼ، اولین خط آهن ﺍﯾﺮﺍﻥ و سومین خط آهن جهان ‌ «ﺭﺷﺖ - ﺍﻧﺰﻟﯽ»، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﭼﺎﭘﺨﺎﻧه، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ و ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪ‌ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ که همه از جمله اولین های رشت است، اما شهر اولین‌ها طی سال‌های اخیر به دلیل نداشتن شهردار در زمان‌های مختلف از توسعه و پیشرفت عقب مانده‌ است

انتظار بی‌پایان رشت برای ثبات مدیریت شهری؛ اینبار ۳۳ نفر نامزد شدند
کلانشهر: شهر رشت مرکز نگین سبز ایران زمین که باز هم بیش از ۲ ماه است بدون شهردار و با "سرپرست" اداره می‌شود و طی بیش ازیک دهه گذشته هرگز ثباتی در حوزه مدیریت شهری به خود ندیده اکنون نیز در انتظار انتخاب شهرداری مسئولیت‌پذیر و توانمند از سوی اعضای شورای اسلامی این شهر است.

رشت این دیار مردان بزرگی همچون میرزاکوچک خان "روحانی مبارز"، امیرهوشنگ ابتهاج "بزرگ شاعرمعاصر "، پروفسور فضل الله رضا "دانشمند برجسته در حوزه‌های برق، ریاضی و شعر، " پرفسور سمیعی " جراح برجسته مغز و اعصاب" است که در حوزه مدیریت شهری هنوز مدیری درخور خود نیافته و طی سالیان متمادی هماره از ثبات مدیریت شهری رنج برده و می‌برد.

رشت به شعر اولین ها نیز معروف است، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﻠﺪﯾﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺷﻬﺮﯼ، اولین خط آهن ﺍﯾﺮﺍﻥ و سومین خط آهن جهان ‌ «ﺭﺷﺖ - ﺍﻧﺰﻟﯽ»، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﭼﺎﭘﺨﺎﻧه، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ و ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪ‌ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ که همه از جمله اولین های رشت است، اما شهر اولین‌ها طی سال‌های اخیر به دلیل نداشتن شهردار در زمان‌های مختلف از توسعه و پیشرفت عقب مانده‌ است.

بی‌ثباتی مدیریت شهری رشت طی سال‌های اخیر یکی از مهمترین معضلات و مشکلات این شهر است، تغییر پیاپی شهرداران، عمر کاری کمتر از یک سال و اداره شهر به صورت مستمر توسط سرپرست، همه نمونه‌ای از عدم ثبات مدیریت شهری این شهر است.

"از دهه ۸۰ شهردارانی که برای رشت با انتخاب و رای اعضای شورای اسلامی این شهر انتخاب و مشغول به‌ کار شدند، بیشتر از یک سال نتوانستند تصدی پست شهرداری رشت را بر عهده داشته باشند".

سید امیرحسین علوی آخرین شهردار رشت، ۱۸ تیرماه امسال با رای اعضای شورای اسلامی این شهر برکنار شد، "علوی" هفتم مهرماه پارسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده‌ بود و پنجم آبان ماه پارسال با دریافت حکم از سوی وزارت کشور رسما کلید شهرداری رشت را به دست گرفت اما در کمتر از سه ماه موضوع طرح سوال و استیضاح از او آغاز شد.  

شهردار پیشین رشت در نهایت بعد از برگزاری چندین جلسه طرح سوال و استیضاح با هشت رای اعضای شورای اسلامی رشت برکنار شد و آنان بلافاصله بعد از برکناری شهردار "مجتبی خدمت‌بین دانا" از کارکنان شهرداری رشت که پیش از این نیز پست‌هایی در این مجموعه داشته را با ۹ رای به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب و معرفی کردند.

بعد از مدتی از برکناری شهردار رشت و انتخاب سرپرست، فراخوان انتخاب شهردار این شهر منتشر شد و از تمامی افراد دارای توانمند و تجربه در عرصه مدیریت شهری داوطلب سـمت شـهرداری رشت دعوت شد تا رزومه و برنامه‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند.

آغاز بررسی رزومه‌ نامزدهای تصدی پست شهرداری رشت 

رئیس شورای اسلامی رشت با بیان اینکه انتخاب شهردار این شهر بعد از عزل شهردار پیشین در همان زمان کلید خورد، گفت: با انتخاب سرپرست شهرداری رشت، موضوع انتخاب شهردار نیز در دستور کار شورا قرار گرفت.

محمدحسین واثق کارگرنیا روز دوشنبه در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به همزمانی عزل شهردار با روزهای پایانی اولین سال فعالیت شورای ششم و موضوع انتخاب هیات رییسه و کمیسیون‌ها " در فاصله زمانی ۲ هفته‌" فراخوان علاقمندان دارای توانمندی‌های لازم برای مدیریت شهر رشت انجام شد.

وی با بیان اینکه در مدت زمان تعیین شده ۲۹ نفر ثبت‌نام کردند، افزود: با توجه به اینکه اکنون در مرحله بررسی رزومه داوطلبان تصدی پست شهرداری رشت هستیم، چهار نفر دیگر با ارائه سابقه کاری خود به این جمع پیوستند و تعداد نامزدها به ۳۳ نفر رسید.

سرپرست شهرداری رشت در لیست نامزدها

رییس شورای اسلامی رشت در ادامه به ایرنا گفت: سیدمجتبی خدمت‌بین دانا سرپرست فعلی شهرداری رشت نیز در لیست داوطلبان قرار دارد و رزومه و مدارک خود را ارایه داده که حتما مورد بررسی قرار می گیرد

وی بیان داشت: با وجود اینکه مدت زمان فراخوان برای علاقمندان تصدی پست شهرداری رشت به پایان رسید اما هنوز پرونده بسته نشده و افراد علاقمند می‌توانند رزومه ارائه دهند، ضمن اینکه اعضای شورا یا مسئولان می‌توانند افراد واجد شرایط پست شهرداری را معرفی کنند.

کارگرنیا ابراز امیدواری کرد تا قبل از پایان شهریور بررسی پرونده‌ها و رزمه داوطلبان به پایان برسد ضمن اینکه در این فاصله پرونده جدید هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انجام مصاحبه حضوری از داوطلبان

 رئیس شورای اسلامی رشت در ادامه افزود : بعد از بررسی پرونده‌ها، جلسات مصاحبه حضوری با نامزدهای پست شهرداری با حضور اعضای شورای اسلامی این شهر برگزار می‌شود، تا بهترین و اصلح‌ترین گزینه از بین داوطلبان انتخاب شود.

وی با بیان اینکه یک سری ویژگی‌های عمومی شامل تعهد، تخصص، تدین، صداقت در کار، رفتار و برخورداری از رزومه با امورات شهرداری مد نظر اعضای شورا برای انتخاب شهردار است، اضافه کرد: ویژگی‌های اختصاصی نیز از جمله بومی بودن، عضوی از مجموعه شهرداری باشد، آشنایی با مشکلات، موانع و فرصت‌ها مد نظر است.

رشت کی دارای شهردار می‌شود؟

رییس شورای اسلامی رشت در ادامه و در پاسخ به این سوال که رشت چه وقت دارای شهردار می‌شود؟ اظهار داشت: یک بخش مربوط به ما اعضای شورای اسلامی است که شهرداری را با رای اکثریت انتخاب کنیم و بخش دیگر مربوط به وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه بعد از انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی رشت، صلاحیت فرد انتخاب شده باید از سوی وزارت کشور اعلام و حکم وی ابلاغ شود، افزود: تایید و ابلاغ حکم شهرداران مراکز استان‌ها و کلانشهرها با حکم وزیر کشور است، بنابراین اینکه این پروسه چه میزان طول بکشد، در اختیار ما اعضای شورا نیست.

کارگرنیا بیان کرد: تمام سعی ما بر این است تا شهریور و اوایل مهر موضوع انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی رشت انجام شود.

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

نظر شما:

security code