معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: بمنظور مقابله با آفت کرم ابریشم‌باف‌ناجور در جنگل‌های گیلان، محلول پاشی در رویشگاه های ذخایر شمشاد در حال انجام است.

رویشگاه های شمشاد هیرکانی گیلان محلول پاشی می شود
کلانشهر:سهیل توکلی حور در رضوانشهر افزود: همه ساله بدنبال خشکسالی و کاهش باران‌های فصلی بخش‌های زیادی از جنگل‌های گیلان در مناطق جلگه‌ای مورد هجوم لاروهای کرم ابریشم‌باف‌ناجور قرار می‌گیرند.

 وی با بیان اینکه در شروع کار، آسیب این کرم در مرحله لاروی است و لارو آن در عرض یک روز می‌تواند برگ‌های درختی را از بین ببرد، گفت: برای در امان ماندن ذخیره‌گاههای جنگلی، رویشگاه های شمشاد بین ۵ الی ۷ مرحله محلول پاشی می شوند.

وی افزود: عملیات گشت و سرکشی روزانه از تمامی رویشگاه های شمشاد به منظور پیش آگاهی و در صورت لزوم کانون کوبی مناطق انجام می شود و تلاش ما برای حفظ و نگهداری عرصه های جنگلی و اراضی ملی تداوم دارد.

 توکلی عنوان کرد: تداوم روزهای گرم و اثرگذاری آن بر عرصه های جنگلی سبب شیوع پروانه ابریشم‌باف ناجور شده و به نوعی خزان زودهنگام درختان جنگل‌های مناطق جلگه ای گیلان را موجب شده است.

 معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، جنگل‌های شمشاد را یکی از مهمترین جنگل‌های شمال کشور دانست و اظهار کرد: شمشاد جزو گونه‌های پهن‌برگ همیشه سبز است که در جنگل‌ های این استان وجود دارد.

 وی گفت: گونه شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

 شمشاد از گونه‌های بومی جنگل‌های شمال کشور است و به واسطه پهن‌برگ بودن بسیار حساس، مهم و منحصر به فرد است.

 مجموع رویشگاه های شمشاد در جنگل های گیلان ۲۵ هزار هکتار است که از این میزان ۱۴۰ هکتار بازدهی کم و مابقی تحت حفاظت می باشد.

 گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، فاخته(کوکو)، سینه سرخ، بلدرچین، کبوتر جنگلی، کلاغ، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، خارپشت، موش جنگلی و کوهی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

 درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

 بلوط، شمشاد، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، آزاد، راش و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، سیب های وحشی، انار، به، گیلاس، آلبالو، تمشک درختچه‌های این جنگل‌ها است.