مدیر پزشکی انتقال خون گفت: در اجرای پویش نذر خون از ابتدای ماه محرم تاکنون ۱۱ هزار و ۴۹۹ واحد خون در این استان اهدا شد.

پویش نذر خون؛ ۱۱ هزار و ۴۹۹ واحد خون در گیلان اهدا شد
کلانشهر : دکتر گیتی ایزدی پور افزود: در اجرای پویش نذر خون ۱۳ هزار و ۵۳۴ نفر به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که ۱۱ هزار و ۴۹۹ نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد  ۱۱ هزار و ۲۰ نفر مرد و ۴۷۹ نفر  را بانوان تشکیل می دهند.

وی بیان داشت: هزار و ۹۰۵ نفر از اهداکنندگان برای اولین بار برای اهدای خون اقدام کردند، ۶ هزار و ۱۲۲ نفر اهداکننده مستمر و سه هزار و ۴۷۲ نفر باسابقه بوده اند.

وی با بیان این‌که نذر اهداء خون تا پایان ماه صفر ادامه دارد، افزود: هدف از این پویش آن است که این اقدام انساندوستانه در تمام ایام محرم و صفر انجام شود زیرا در گذشته قبل از اجرای این پویش مردم اهداء خون را تنها به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول می کردند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان اظهار داشت: توسعه این اقدام به همه ایام این ماهها موجب می‌شود که همیشه خون تازه برای خدمات رسانی به بیماران نیازمند در اختیار داشته باشیم.

۲ پایگاه انتقال خون گیلان در اربعین حسینی فعال است

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان در ادامه با اشاره به فعالیت پایگاه‌های انتقال خون رشت و لاهیجان در روز اربعین گفت: این پایگاه‌ها از ساعت ۳۰:۸ تا ۱۳ برای خونگیری از مردم نوعدوست استان در این روز فعال است.

وی اظهار داشت: اتوبوس سیار انتقال خون گیلان نیز در روز اربعین حسینی در کنار بارگاه ملکوتی آقاسیدجلال الدین اشرف شهرستان آستانه اشرفیه از ساعت ۳۰: ۹ تا ۱۳ برای جمع آوری خون های اهدایی مردم فعال است.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،   فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.