مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، با بیان اینکه در حوزه آموزش ابتدایی هیچ کمبود معلمی نداریم و هر کلاس همزمان با آغاز سال تحصیلی معلم خودش را خواهد داشت، گفت: برای سایر مقاطع نیز در حد داشته ها معلمین موظف را داریم و کمبودها را با حق التدریس معلمان و بازنشستگان جبران می کنیم.

امسال هیچ کمبود معلم ابتدایی در گیلان نداریم/ پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون دانش آموزان
کلانشهر:بعد از دو سال کرونایی شاهد بازگشایی کامل مدارس و حضوری شدن صد درصدی مدارس در همه مقاطع هستیم و لذا با توجه تداوم وجود بیماری کرونا، حفظ سلامت دانش آموزان به عنوان اولویت اول کشور در دستور کار قرار خواهد داشت.

محمد فائزی با بیان اینکه مدارس گیلان براساس پیش بینی ها در سال تحصیلی پیش رو پذیرای حدود ۳۷۵ هزار دانش آموزان هستند، اظهار کرد: هزار دانش آموز بیشتر از سال گذشته ثبت نام کردند.

وی از انجام ۹۹ درصد ثبت نام ها خبر داد و افزود: کمتر از ۱۰ هزار نفر تاکنون ثبت نام نکردند که طبیعی است و شامل دانش آموزان در مرحله ستجش دبستان و هدایت تحصیلی و شهریوری می شود؛ البته ثبت نام نکرده ها نگران نباشد و براساس محدوده تعریف شده مدارس می توانند جهت ثبت نام مراجعه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مدارس استان آمادگی کافی و وافی برای پذیرایی از دانش آموزان را دارند، تصریح کرد: به جد دنبال آن هستیم که قبل از شروع سال تحصیلی هر کلاس معلم خودش را بشناسد و برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

فائزی با بیان اینکه در حوزه آموزش ابتدایی هیچ کمبود معلمی نداریم و هر کلاس همزمان با آغاز سال تحصیلی معلم خودش را خواهد داشت، گفت: برای سایر مقاطع نیز در حد داشته ها معلمین موظف را داریم و کمبودها را با حق التدریس معلمان و بازنشستگان جبران می کنیم و حق التدرس آزاد نداریم.

واکسیناسیون دانش آموزان اختیاری است

وی از حضوری برگزار شدن کلاس های درس خبر داد و خاطرنشان کرد: همه  تمهیدات لازم برای حضور تمام وقت دانش آموزان در مدرسه فراهم شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ البته سامانه شاد یک فرصت و سرمایه است که آن را حفظ خواهیم کرد تا جهت رفع کاستی های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ضمن قدردانی از همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان و شبه های بهداشت و درمان جهت تضمین سلامت دانش آموزان، عنوان کرد: سلامت دانش آموزان خطقرمز ماست و کلیه مدیران مدارس و مراقبین سلامت توجیه هستند لذا امسال ۸۶ اتاق بهداشت جدید را در مدارس استان اضافه کردیم و بیشتر به دنبال خودمراقبتی دانش آموزان هستیم.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد دانش آموزان ۹ تا ۱۸ سال دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند، متذکر شد: ۵۰ درصد این دانش آموزان نیز تاکنون دز سوم خود را زدند؛ البته اولیا باید برای واکسیناسیون پنج تا ۱۲ سال پیشگام باشند تا خودمراقبتی و ایمنی دانش آموزان را ارتقا ببخشیم و در کنار آن ماسک و فاصله گذاری را رعایت کنیم.

فائزی واکسیناسیون دانش آموزان را اختیاری دانست و بیان کرد: شرط تزریق واکسن برای ثبت نام در مدارس را نداریم، اما به اولیا توصیه می کنیم که جدی بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه امسال ۳۸ کلاس جدید خواهیم داشت، یادآور شد: ناحیه یک و ناحیه دو رشت نیازمند توسعه جدی فضاهای آموزشی هستند.

وی از تزریق دو دز واکسن کرونا توسط ۹۹ درصد فرهنگیان استان خبر داد و گفت: همچنین ۹۳ درصد دز سوم را تزریق کردند که نشن دهنده توجه معلمین به سلامت است.

فائزی همچنین از افزایش ۳۳ درصدی شهریه مقطع ابتدایی و ۳۵ درصدی شهریه مقاطع اول و دوم متوسطه مدارس غیر انتفاعی خبر داد و خاطرنشان کرد: مدیرام ئارس نرخ شهریه ها را در معرض دید اولیا قرار دهند.

وی با بیان اینکه مدارس دولتی در آغاز سال تحصیلی فقط مجاز به دریافت حق بیمه و پول کتاب هستند، کمک به مدارس دولتی را اختیار دانست که توسط انجمن اولیا و مربیان انجام می شود و اضافه کرد: امسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرانه بهداشتی و شش میلیارد تومان سرانه تجهیز و توسعه به مدارس استان تعلق گرفته است.

۶۰ درصد مدارس؛ آماده حضوری شدن کلاس ها

دکتر فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعامل خوبی بین کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اولیا در راستای ارتقای سلامت دانش آموزان وجود دارد، گفت: امیدواریم با شروع سال تحصیلی شاهد ایمنی بیش از پیش دانش آموزان باشیم.

وی با بیان اینکه براساس آخرین بررسی اجرای شیوه نامه های بهداشتی حضوری شدن کلاس ها تاکنون ۶۰ درصد مدارس آمادگی داشتند، تصریح کرد: تشکیل کمیته سلامت در مدارس، برقراری تهویه مناسب در کلاس ها و سایر مکان های آموزشی و فضاهای سربسته و فاصله گذاری مناسب و گندزدایی از اولویت هاست.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان از بازدید و بررسی اکثر مدارس استان توسط کارشناسان بهداشت محیط از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و اظهار کرد: تکمیل واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.