از خانه تا مدرسه چند تومان؟


۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۳۵ | کد خبر: ۲۶۰۳۰ چاپ

سازمان تاکسیرانی: سرویس‌های مدرسه تحت نظارت شهرداری، باید طبق تعرفه مشخص و مصوب شورا فعالیت کنند

 از خانه تا مدرسه چند تومان؟
کلانشهر:بعد از 2 سال تعطیلی اول مهر، حالا کرونا کمتر شده است، آموزش مجازی توی گوشی‌های کوچک تلفن همراه تعطیل شده، دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند و پشت نیمکت‌ها بنشینند. در کلانشهر‌ها برای رفت‌ و آمد کوچک‌تر‌ها و آنهایی که راه طولانی دارند، سرویس لازم است. از طرف دیگر رانندگان تاکسی‌ها و سرویس‌های مدارس هم در 2سال و نیم گذشته از این کار درآمدی نداشتند. در این مدت قیمت‌ها کاملا تغییر کرده است. به گزارش همشهری، اگر هزینه سرویس مدرسه هم در این مدت به‌صورت تدریجی افزایش پیدا کرده بود معیار بهتری برای آن به‌ دست می‌آمد، اما کرونا باعث شد با یک فاصله 2ساله قیمت جدید تعیین شود. حالا چند روز بیشتر تا شروع کلاس‌ها نمانده و هنوز نرخ مشخصی برای سرویس مدارس اعلام نشده است.
گفته می‌شود که هزینه سرویس مدرسه خصوصی برای مسافت‌های کوتاه ۷ تا ۹ میلیون تومان است که برای مسافت‌های طولانی‌تر تا 2برابر افزایش می‌یابد. در برخی شهر‌ها مانند مشهد و اصفهان جدول کرایه‌های سرویس‌ها اعلام شده، اما در تهران جدولی در اختیار اولیا قرار نگرفته است. در یک سوی شهر مثل منطقه 8تهران شرکت‌های تأیید صلاحیت شده از سوی سامانه سپند، نرخ پایه برای خودروی سواری ۷.۵ میلیون تومان و برای سرویس‌های ون حدود ۵.۵ میلیون تومان برای ۵‌روز آموزش در هفته تعیین کرده‌اند. درحالی‌که شرکت دیگری در سمت دیگر شهر همچون منطقه‌14برای همین مسافت ۱۱‌میلیون تومان طلب می‌کند.

افزایش 20درصدی
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای شهریور ماه اعلام کرده بود: «با توجه به اینکه نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی به‌ طور میانگین ۲۵ درصد افزایش داشته است، نرخ کرایه سرویس‌های مدارس نیز به همین میزان افزایش خواهد داشت.» به‌گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی «پیش‌بینی این است که نرخ کرایه در سال جدید تحصیلی بین ۳ تا ۹ میلیون تومان متغیر باشد.» از سوی دیگر رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نرخ سرویس مدارس گفت: « سال ۹۸ آخرین سال ارائه آموزش حضوری بود و اینگونه نیست که در سال ۱۴۰۱ به نرخ اعلامی سال ۹۸شورای شهر ۲۵ درصد اضافه شود بلکه باید 3سال رشد مورد توجه باشد.»
محمدرضا ولی‌زاده افزود: «گاهی خانواده‌ها با برخی رانندگان خارج از مدرسه وارد مذاکره می‌شوند تا خدمات ارزان‌تری دریافت کنند. در اینجا نظارتی نداریم و نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم.»

نرخ‌های سال قبل
معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران این موضوع را که در سال گذشته نرخ سرویس مدارس تعیین نشده بود، رد کرد و به همشهری‌آنلاین گفت: «نرخ سال گذشته مشخص است و در سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴۰0 حداقل هزینه سرویس مدارس ۲میلیون و ۱۰۰ و حداکثر ۶‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است؛ بنابراین برای تعیین نرخ سال ۱۴۰2-۱۴۰1 باید ضریب قانونی شورای شهر اعمال شود.»
علی محتشمی‌پور ادامه ‌داد: « در شهر تهران اگر سقف ۳۵ درصد را که سقف نرخ مصوب است، روی نرخ حداکثری سرویس مدارس برای مسافت‌های بالای ۱۵‌کیلومتر که در سال تحصیلی قبل ۶‌میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار‌تومان بوده، اعمال کنیم، بیشینه قیمت سرویس مدارس در تهران چیزی در حدود ۸‌میلیون‌و‌۲۰۰‌هزار‌تومان برای یک‌سال می‌شود، نه بیشتر. اینکه نرخ‌های دیگری در این زمینه اعمال شده، در اختیار ما نیست و تاکسیرانی صرفا ملزم به رعایت مصوبات شوراست.» او افزود: «نرخ سرویس مدارس تهران باید براساس مصوبه رسمی شورای شهر باشد؛ یعنی نرخ‌نامه سال قبل باید حداکثر به‌طور میانگین ۲۵‌درصد و تا سقف ۳۵‌درصد افزایش داشته باشد. ما مجری قراردادها نیستیم و قراردادها بین مدارس و پیمانکاران سرویس منعقد می‌شود. هم‌اکنون ۱۱۷‌پیمانکار را رسما تأیید کرده و به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم.»
محتشمی‌پور گفت: «آموزش و پرورش نرخ‌نامه‌ای را به کارگروه ماده ۱۸ برد که بعد از اینکه تصویب شد، متوجه شدیم درصدهای افزایش نرخ سرویس مدارس به تفکیک مناطق مختلف تهران، بسیار بالاتر از مصوبه قانونی شورای شهر تهران بوده است؛ به‌نحوی که حتی این افزایش به ۸۰ و‌۹۰‌درصد و بالاتر هم رسیده بود؛ به همین‌خاطر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این زمینه وارد عمل شد و جلوی ابلاغ این نرخ نامه را گرفت و تأکید کرد هرگونه افزایش نرخ باید در چارچوب مصوبه شورا باشد.»
معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: « قراردادی میان والدین دانش‌آموزان و شرکت حمل‌ونقل منعقد می‌شود که از جمع کلی این قرارداد ۷۰‌درصد سهم راننده است و از ۳۰‌درصد باقیمانده ۱۵‌درصد برای مالیات و بیمه، ۴‌درصد سهم آموزش و پرورش است و ۲‌درصد هم طبق مصوبه شورای شهر برای صدور پروانه شرکت‌های سرویس به تاکسیرانی تعلق می‌گیرد و بقیه ‌هم سهم پیمانکار است.»
عرف این است که قرارداد سرویس مدارس 9ماهه بسته می‌شود و بخشی از آن در مهر ماه و بقیه به‌صورت قسطی تا بهمن و اسفند پرداخت می‌شود. هر‌سال جدول نرخ کرایه‌ها اعلام می‌شد و امسال در پایتخت سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) به نشانی اینترنتی irtusepand.ir کار ساماندهی سرویس‌های مدارس را انجام می‌دهد. ظاهرا با وارد کردن نشانی منزل و مدرسه باید بتوان نرخ مصوب شده برای 9ماه کرایه سرویس به ازای 5روز در هفته را مشاهده کرد و بعد با شرکت‌های تأیید شده تماس گرفت. در صفحه اول این سامانه 4نوع کاربری شهرداری، شرکت حمل ‌و نقل، راننده و اولیا دیده می‌شود، اما برخی از والدین می‌گویند که وقتی با تعیین اسم کاربری و رمز وارد سامانه می‌شوند بخش‌های رانندگان و اولیا در دسترس نیستند و شماره پشتیبانی اعلام شده در سایت هم پاسخگو نیست. با این وصف نمی‌شود قیمت رسمی کرایه سرویس مدارس در سال 1402- 1401را پیدا کرد.

نظر شما:

security code