مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

شناسایی ۵۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی در گیلان/ ورود ۳ هزار گردشگر خارجی


۱۴۰۱/۰۷/۱۳ - ۱۱:۳۵ | کد خبر: ۲۶۳۷۴ چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، تمام شهرستان های گیلان را دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی دانست و بیان کرد: ۳۰ اثر میراث طبیعی گیلان ثبت ملی شده است؛ همچنین ۵۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی را شناسایی کردیم.

شناسایی ۵۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی در گیلان/ ورود ۳ هزار گردشگر خارجی
کلانشهر: ولی جهانی، با بیان اینکه ایران سالانه یک سهمیه ثبت جهانی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارد، اظهار کرد: امسال ماسوله را برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی کردیم.

وی با اشاره به تلاش ۱۷ ساله برای ثبت جهانی یونسکو، افزود: با تاکید استاندار گیلان از سال ۱۴۰۰ فرایند بررسی پرونده ماسوله در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر شهر ماسوله، منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی این منطقه شامل مردم شناسی و میراث معنوی و... نیز در دستور ثبت جهانی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه ارزیاب یونسکو طی هفته اخیر به گیلان سفر کرد و ماسوله را مورد بازدید قرار داد، خاطرنشان کرد: کلیه موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف شده است و در صورت تایید کمیسیون یونسکو در سال ۲۰۲۳ ثبت جهانی می شود.

جهانی، با اشاره به شهر طبیعی و تاریخی استان گیلان، تصریح کرد: کاوش های باستان شناسی در گیلان سابقه ۱۲۰ ساله دارد و تاکنون ۵۲۰۰ اثر تاریخی را شناسایی کردیم و ۱۲۲۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده؛ همچنین سه سایت از جنگل های هیرکانی استان ثبت جهانی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه قلعه رودخانه دارای شاخص‌های ثبت جهانی است، گفت: یکی از سایت های هیرکانی منطقه گشت رودخان است که قلعه رودخان در این زون قرار دارد؛ البته برای ثبت جهانی این اثر تاریخی نیازمند مطالعات میدانی و کاوش های باستان شناسی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، تمام شهرستان های گیلان را دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی دانست و بیان کرد: ۳۰ اثر میراث طبیعی گیلان ثبت ملی شده است؛ همچنین ۵۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی را شناسایی کردیم.

جهانی با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال ۵۳ میلیون گردشگر وارد استان گیلان شده است، تاکید کرد: نسبت به مدت مشایه سال گذشته شاهد رشد ۱۰۵ درصدی ورود گردشگر به گیلان هستیم و ۴۲ میلیون گردشگر در استان اقامت داشتند.

وی گیلان را مقصد اول گردشگری دانست و یادآور شد: گردشگران خارجی قبلا به اصفهان و یزد و شیراز می رفتند، اما اکنون گیلان نیز به عنوان مقصد گردشگری خارجی شناخته می شود و طی مدت مذکور ۳۰۰۰ گردشگر خارجی از کشورهای چین و روسیه و عراق و پاکستان و آذربایجان و... وارد گیلان شده است که رشد ۷۲ درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به تعهد اشتغال ۱۱۲۰ نفری این اداره کل در سال ۱۴۰۱،از تحقق ۷۰ درصدی آن خبر داد و گفت: گیلان ۳۴۰۰ واحد تاسیسات گردشگری دارد و بیشترین اقامت مسافر در بوم گردی هاست.

وی با بیان اینکه ۸۰ مجتمع اقامتی در محدوده شهرهای ساحلی داریم، خاطرنشان کرد: به دنبال انعقاد تفاهم نامه با ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرگ به دنبال ساماندهی سواحل و توسعه گردشگری دریایی هستیم.

جهانی با اشاره به رتبه دوم گیلان در تعدد خانه مسافر و مسافرکاشانه بعد از مشهد، اضافه کرد: بیش از ۲۴۰۰ خانه مسافر ساماندهی شدهداریم و روزانه در شهرستان ها ۵۰۰ پروانه خانه مسافر صادر می کنیم.

وی از صدور ۱۵ مجوز بی نام برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان خبر داد و اظهار کرد: امسال ۲۰ میلیارد تومان وام اشتغالزایی توسعه گردشگری روستایی و عشایری پرداخت کردیم و پنج روستای بوم گردی به عنوان پایلت ا نتخاب شدند؛ همچنین نخستین مجتمع گردشگری کشاورزی را با اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۱۸۰ نفری افتتاح کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، با اشاره به افتتاح نخستین موزه عشایر در رضوانشهر، متذکر شد: شاهد رشد ۱۷۰ درصدی بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی استان در نیمه نخست امسال بودیم.