این واقعا پولساز است:

کدام باشگاه ایرانی سود بیشتری از جام جهانی می برد؟


۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۶:۰۹ | کد خبر: ۲۶۶۲۸ چاپ

جام جهانی فوتبال در حالی ماه آینده آغاز خواهد شد که فدراسیون جهانی فوتبال روز گذشته مقدار پاداش برای باشگاه‌های دارای نماینده در جام جهانی را اعلام کرد تا بر این اساس مشخص شود با ۱۵۰۰ دلار افزایش، میزان پاداش بازیکنان به ازای هر روز حضور در جام جهانی ده هزار دلار خواهد بود.

کدام باشگاه ایرانی سود بیشتری از جام جهانی می برد؟
کلانشهر: با اعلام پاداش باشگاه‌ها از جام جهانی، اهمیت داشتن نماینده بیشتری در تیم‌ملی بیشتر از گذشته می‌شود.

این رقمی است که به گفته فیفا با آغاز اردوهای رسمی جام جهانی تا یک روز پس از حذف به بازیکنان تعلق می‌گیرد. اردوهای رسمی، از یک هفته قبل اولین بازی آغاز می‌شود تا به این ترتیب بازیکنانی که تیمشان در مرحله گروهی حذف می‌شود، ۱۶ روز پاداش به تیم باشگاهی خود بدهند.

بنابراین در صورت حذف ایران در مرحله گروهی جام جهانی، هر باشگاه به ازای داشتن یک بازیکن مستحق دریافت ۱۶۰ هزار دلار پاداش خواهد بود. نکته جالب اینکه در دوره قبلی باتوجه به اینکه پاداش از دو هفته قبل جام جهانی محاسبه می‌شد، رقم آن برای تیم‌هایی نظیر ایران که سریعتر حذف می‌شدند، بیشتر بود.

این پاداشی است که در وضعیت مالی کنونی باشگاه‌های ایرانی می‌تواند کمک هزینه ویژه برای تامین هزینه‌های آنها باشد و در این بین اهمیت داشتن نماینده بیشتر در تیم‌ملی را به اوج خود می‌رساند.

البته نکته مهم این است که پاداش ۱۰ هزار دلاری به ازای هر روز حضور، با نسبتی مشخص بین تیمهای دو سال اخیر یک بازیکن تقسیم می‌شود.

در بین تیم‌های ایرانی، پرسپولیس (۵)، استقلال (۵)، گل‌گهر (۲)، پیکان (۱) و سپاهان (۳) در اردوی مینی کمپ تهران دارای نماینده بودند و احتمالا از بین ۱۶ بازیکن حاضر در مینی‌کمپ حداکثر ده نفر در اردوی نهایی حضور خواهند داشت.


با این حال پرسپولیس و استقلال شانس قابل توجهی دارند تا بیشترین میزان پاداش را در اختیار بگیرند.

برای پرسپولیس مهدی ترابی، میلاد سرلک و وحید امیری در دو سال اخیر پیراهن سرخپوشان را برتن کردند و به این ترتیب ۴۸۰ هزار دلار به باشگاه خواهند داد اما برای پورعلی‌گنجی و بیرانوند اوضاع متفاوت است و پرسپولیس یک سوم درآمد آنها را در اختیار خواهد داشت. پس حداکثر میزان پاداش پرسپولیس ۷۰۰ هزار دلار خواهد بود. قرمزها بخشی از پاداش مربوط به رامین رضاییان و محمدحسین کنعانی زادگان را هم دریافت خواهند کرد.

برای استقلال اوضاع متفاوت است. سیدحسین حسینی و مهدی مهدی‌پور در دو سال اخیر پیراهن آبی‌پوشان را برتن کردند اما جلالی و چشمی یک فصل و نیم اخیر در این تیم بوده‌اند و محبی نیز در تابستان اخیر به استقلال پیوست. بنابراین پاداش استقلال چیزی بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار خواهد شد.

در صورت دعوت سامان فلاح، پیکان رقم ۱۶۰ هزار دلار را به دست می‌آورد. آرمین سهرابیان نیز وضعیتی مشابه برای گل‌گهر دارد اما در مورد خدابنده‌لو تنها یک سوم پاداش ۱۶۰ هزار دلاری به باشگاه سیرجانی می‌رسد.

برای سپاهان امید نورافکن پاداش کامل را خواهد داد اما در مورد رضاییان و نیازمند اوضاع متفاوت است تا در مجموع حدود ۲۵۰ هزار دلار به  باشگاه زردپوش اصفهانی برسد.

نکته مهم این است که فیفا علی رغم پایبندی به تحریم‌های بین‌المللی، پاداش جام جهانی را در اختیار تیم‌های ایرانی قرار می‌دهد. البته انتقال پول به صورت مستقیم نخواهد بود اما باشگاه‌های ایرانی امکان پرداخت مطالبات خود از این طریق را خواهند داشت.

پرسپولیس و استقلال چند پرونده در فیفا دارند که می‌توانند بخشی از آنها را به این شکل پرداخت کنند و البته باید در نهایت دید که آنها چند نماینده در جام جهانی خواهند داشت.

البته باید توجه کرد که اگر ایران به مرحله بعدی برود، این پاداش به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و تیم‌های ایرانی نیز نفع بیشتری را از جایزه دلاری جام جهانی خواهند برد.

نظر شما:

security code