گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه پیشنهادی دولت به مجلس به عنوان «وزیر پیشنهادی» از هم اکنون در رسانه‌ها و فضاهای غیر رسمی به گوش می‌رسند.

گزینه‌های احتمالی دولت برای معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار
کلانشهر: همزمان با اتمام مهلت قانونی دولت برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه پیشنهادی دولت به مجلس به عنوان «وزیر پیشنهادی» از هم اکنون در رسانه‌ها و فضاهای غیر رسمی به گوش می‌رسند. 

در اواخر خرداد ۱۴۰۱، محمدهادی زاهدی‌وفا (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق) به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از برکناری یا استعفای رازآلود حجت عبدالملکی، منصوب شد. زاهدی وفا ۱۲ مهر بالاخره پس از سه ماه و نیم درخواست مجلس برای معرفی وزیر به مجلس برای تصدی وزارتخانه معرفی شد اما نمایندگان به او با یک رای گیری شکننده در نهایت با اختلاف یک نماینده، رأی اعتماد ندادند. 

انتقاد نمایندگان از گزینه معرفی شده دولت بیشتر به مسئله کارنامه اقتصادی و مالی زاهدی وفا و بحث تصدی چند هزار میلیارد تومان اموالش اختصاص داشت. زاهدی وفا البته توضیح داد که املاک و اموال یادشده از طرف پدری برای امور خیریه به او ارث رسیده است. نمایندگان عدم ارتباط و هماهنگی وی با مجلسی‌ها را در مدت سه ماه و نیم تصدی پست سرپرستی این وزارتخانه را نیز از دلایل خود برای عدم ارائه چراغ سبز به زاهدی وفا برشمردند.

در ادامه بلاتکلیفی این وزارتخانه در ادامه مورد انتقاد بسیاری از نمایندگان به خصوص کیومرث سرمدی واله عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت. همین مسئله باعث تسریع دولت در بررسی گزینه‌های احتمالی برای معرفی به مجلس یا سرپرستی شد؛ هرچند سخنگوی دولت هفته گذشته اظهار کرد که دولت برای ابقای زاهدی وفا به عنوان سرپرست تا زمان معرفی وزیر جدید از رهبر انقلاب اجازه گرفته است. 

گزینه‌های روی میز دولت

در این میان، برخی منابع هادی مقدسی (نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم) را به عنوان گزینه دولت مطرح می‌کنند. مقدسی دارای مدرک دکترای اقتصاد بوده و طراحی مصوبه بیمه برخی اقشار مانند «قالیبافان، خادمان مساجد و عتبات، کارگران ساختمانی، زنان سرپرست خانوار و باربران کالا در بازار» را در پرونده خود دارد. 

وی همچنین در زمان ریاست ابراهیم رئیسی در سازمان بازرسی کل کشور، مدیریت بخشی از حوزه منابع انسانی این سازمان را برعهده داشته و رئیس کمیته تنقیح قوانین مجلس از دهه ۱۳۹۰ تاکنون نیز بوده است. وی همچنین عضو شورای فنی شرکت بیمه ایران و همچنین چندماه عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی شستا در پایان دولت دهم را در کارنامه دارد. 

حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) نیز از گزینه‌هایی است که احتمال معرفی وی به عنوان وزیر مطرح شده است. 

حاجی بابایی یک دوره تصدی پست وزارت آموزش و پرورش را دولت محمود احمدی‌نژاد در کارنامه دارد. وی که دارای مدرک دکتری الهیات است، از سال ۱۳۷۴ و از زمان تولد مجلس پنجم تا به امروز شش دوره نماینده مردم همدان در مجلس بوده است. به جز مجلس نهم که در آن زمان در میان سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در دولت دهم پست وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بود، وی در سایر شش دوره مجلس پنجم تا یازدهم، موقعیت‌هایی چون «ریاست کمیسیون تلفیق، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه، ریاست فراکسیون فرهنگیان و عضویت در هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰» را در مجلس برعهده داشته است. 

حاجی بابایی همچنین عضو هیات امنای دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده و همچنان این عضویت را حفظ کرده است. 

گزینه بسیار مطرح دیگر البته سیدصولت مرتضوی (معاون اجرایی رئیس‌جمهور) در دولت فعلی است. وی که در کارنامه خود سابقه ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان را ثبت کرده است، در دولت دوم احمدی‌نژاد معاون سیاسی وزیر کشور بود. استانداری خراسان جنوبی و همچنین چهار سال تصدی پست شهرداری مشهد (از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) نیز از مناصبی است که وی در سابقه خود دارد. 

مهرداد بذرپاس (رئیس دیوان محاسبات) نیز از گزینه‌های مطرح برای معرفی به عنوان وزیر کار پیشنهادی به مجلس است. این فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشگاه علامه طباطبایی، سابقه مشاوره به محمود احمدی‌نژاد در دو دوره شهرداری و ریاست جمهوری وی را در کارنامه داشته و مدیرعاملی پارس خودرو در دهه هشتاد و همچنین ریاست سازمان ملی جوانان در اواخر همان دهه را در سوابق خود به ثبت رسانده است.