واکنش زاکانی به گزارش تشکیل ابر گاز متان در جنوب تهران:

ناسا همه چیزش دروغ است


۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۲۱:۲۳ | کد خبر: ۲۷۴۹۹ چاپ

شهردار تهران در واکنش به تصویر منتشر شده از سوی ناسا درباره تشکیل ابری از گاز متان در جنوب تهران گفت «ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است»

ناسا همه چیزش دروغ است
کلانشهر: به گفته شهردار تهران هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی درباره تشکیل ابر گاز متان، چیزی به آن‌ها اعلام نشده است.

اوایل آبان ماه تصویری از اداره کل ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، ناسا، منتشر شد که تشکیل توده‌ای از گاز متان به طول تقریبی 5 کیلومتر در جنوب تهران را نشان می‌داد. در این گزارش ابر گازی تشکیل شده، زاییده دپوی انبار کردن زباله‌ها در جنوب پایتخت تهران عنوان شده بود.

یک هفته بعد از انتشار این گزارش، «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار عکسی از سوی ناسا مبنی بر تشکیل ابری از گاز متان در جنوب تهران، گفت: «هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

پیش از این نیز «حسین حیدریان»، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران، اظهار کرده بود اگر دپوی زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول 60 سال گذشته هم دیده می‌شد در حالی که تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد بوده و ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود.

اما معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با ایسنا با تایید دفع گاز متان از مراکز دفن زباله قدیمی، گفته بود این موضوع را نمی‌توان حاشا کرد: «محل دفن زباله‌های ما قدیمی هستند، به‌طوری که 60 تا 70 سال از زمان احداث آن‌ها گذشته است و تاسیسات لازم برای استحصال گاز از آن‌ها وجود ندارد. ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل دفن‌های زباله جدید و براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند. به عبارتی لوله‌گذاری‌های