رئیس سازمان چای کشور:

۷۰ درصد چای کشور وارداتی است/ خرید ۱۱۶ هزار تن برگ سبز


۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۸:۴۶ | کد خبر: ۲۷۶۰۰ چاپ

رئیس سازمان چای کشور سرانه مصرف چای در کشور را ۱۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: ۷۰ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

۷۰ درصد چای کشور وارداتی است/ خرید ۱۱۶ هزار تن برگ سبز
کلانشهر: حبیب جهانساز با اشاره به پایان فصل خرید برگ سبز چای مهلت خرید را تا ۱۰ آبان ماه ذکر کرد و افزود: ۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای از گیلان و مازندران خریداری و ۲۶ هزار تن چای خشک تولید شده است.

وی ارزش برگ سبز خریداری شده را بیش از ۹۴۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۷۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.

وی با اظهار اینکه ۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است، افزود: مطالبات باقیمانده مربوط به خریدهای آخر چین و روزهای اخیر است.

جهانساز سرانه مصرف چای را ۱۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۲۵ تا ۳۰ هزار تن در کشور و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود و طی چندسال اخیر دولت در پرداخت به موقع مطالبات چایکاران حمایت ویژه ای داشته است.

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: همچنین در تأمین منابع مالی صندوق چای نیز دولت اهتمام ویژه ای داشته و سال قبل ۶۷ میلیارد تومان در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت در حوزه باغ و کارخانجات پرداخت شده است.

وی گفت: طبق برنامه برای اصلاح و بهزراعی باغات نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار چایکار قرار داده می‌شود و برای بهسازی کارخانجات نیز تسهیلاتی داده می‌شود.

وی درباره بیمه باغات یادآور شد: هزینه بیمه باغات از برگ سبز چای کشاورزان کسر می‌شود و نیاز به پرداخت نقدی هزینه بیمه نیست.

جهانساز حفظ کاربری اراضی باغات چای را مسئله بسیار مهم بیان کرد.