مدیرکل صمت گیلان عنوان کرد

سهم ۴۲ درصدی کشاورزی در صادرات گیلان/ هدفگذاری ۸۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی


۱۴۰۱/۰۸/۱۶ - ۱۹:۴۳ | کد خبر: ۲۷۶۰۲ چاپ

مدیرکل صمت گیلان با بیان اینکه گیلان رتبه دوازدهم کشور را در حوزه صادرات داریم،گفت: بخش کشاورزی گیلان نیز ۴۲ درصد از کل میزان صادرات گیلان را به خود اختصاص داده است.

سهم ۴۲ درصدی کشاورزی در صادرات گیلان/ هدفگذاری ۸۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی
کلانشهر: تیمور پورحیدری،با اشاره به اینکه سهم استان گیلان در حوزه صادرات کشور رتبه دوازدهم است، اظهار کرد: به لحاظ پتانسیلی که گیلان دارد این رتبه سهم خوبی برای استان نیست و در حال تلاش برای ارتقای این سهم هستیم.

وی افزود: بنا داریم گیلان را هاب صادراتی اوراسیا کنیم و در این خصوص برنامه ریزی هایی انجام و جلساتی نیز با تجار منطقه برگزار شده است.

پورحیدری در گفت و گوی ویژه خبری باران، با اشاره به اینکه موانع و چالش‌های پیش رو برای توسعه صادرات غیرنفتی گیلان بررسی شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با ارتقای فعالیت در بازرگانی خارجی حوزه صادرات به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌های که انجام شده است به زودی شاهد تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی خواهیم بود تا تجار را هدایت کنیم و به این ترتیب پتانسیل های صادراتی استان رونق یابند.

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه امسال ۶۵۲ میلیون تن کالا از گیلان به دیگر کشورها صادر شده است، افزود: هدفگذاری برای صادرات غیر نفتی گیلان در مجموع ۸۰۰ میلیون دلار بود که خوشبختانه تاکنون درصد قابل توجهی از آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه همواره روند صادرات کالا در نیمه دوم سال شتاب بیشتری به خود می‌گیرد،تاکیدکرد: ضروری است حوزه صادرات گیلان در اوراسیا بیش از پیش تقویت شود.

پورحیدری با اشاره به مشکلات تجار در حوزه تجارت نظیر مشکلات زیرساختی حمل و نقل، تورم و انتقال ارز با توجه به تحریم های ناعادلانه و...، گفت: با جدیت چالش را بررسی می‌کنیم تا هر چه سریع تر برطرف شوند.

وی با اشاره به اینکه آمار صادرات و واردات گیلان در حوزه صنعت، ۸۱ میلیون دلار بوده است،متذکر شد: بخش کشاورزی گیلان نیز ۴۲ درصد از کل میزان صادرات گیلان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل صمت گیلان ادامه داد: در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی کمتر کار شده است و باید شتاب بیشتری به این بخش بدهیم تا سهم صادراتی گیلان در این زمینه افزایش پیدا کند.

وی به فعالیت استان در بخش معدن و ذخایر معدنی نیز اشاره و بیان کرد: استخراج معدن کوهی شش میلیون تن و استخراج معادن رودخانه ای یک و نیم میلیون تن در گیلان است، در حالی که میزان نیاز سالانه استان بیش از ۲۰ میلیون تن می باشد.