معاون جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد

ظرفیت ۲۰ هزار تنی سورتینگ و بسته بندی محصولات باغی در گیلان


۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۸:۵۱ | کد خبر: ۲۷۶۵۲ چاپ

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار تن ظرفیت سورتینگ و بسته بندی محصولات باغی در استان وجود دارد، گفت: علاوه بر کاهش ضایعات محصولات باغی در جهت افزایش ارزش افزوده و صادرات هم قدم بر می‌داریم.

ظرفیت ۲۰ هزار تنی سورتینگ و بسته بندی محصولات باغی در گیلان
کلانشهر: قاسم جوادزاده با بیان اینکه استان گیلان بالغ بر ۹۸ پروانه بهره برداری در حوزه سردخانه‌ها دارد، اظهار کرد:ظرفیت نگهداری سردخانه‌های گیلان حدود ۲۲۰ هزار تن است.

وی افزود:اگر چه در ظاهر این عدد معقول است،اما این امکان وجود دارد تا با هدایت سرمایه‌گذاران عدد ۲۲۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تن برسد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان سرانه سردخانه‌ای در گیلان را ظرفیت 20 هزار تنی سورتینگ و بسته بندی محصولات باغی در گیلان حدود ۸۰ کیلوگرم دانست و بیان کرد: به ازای هر نفر ظرفیت نگهداری ۸۰ کیلوگرم محصول در سردخانه های استان وجود دارد؛ این در حالیست که میانگین سرانه ظرفیت نگهداری سردخانه ها در کشور حدود ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم است که یعنی از نظر وضعیت سرمایه گذاری در سردخانه ها، گیلان در مقایسه با کشور وضعیت خوبی دارد.

جوادزاده با بیان اینکه گیلان مرز بسیار خوبی برای ترانزیت و صادرات محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به سمت روسیه و دیگر کشورهای حاشیه خزر است، خاطرنشان کرد:در حال حاضر ظرفیت خوبی در حوزه سردخانه ها موجود است و علاوه بر سردخانه های موجود استان، حدود ۵۰ هزار تن ظرفیت سردخانه ای دیگر با پیشرفت فیزیکی بالا در دست ساخت است که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد و به این ترتیب به ظرفیت سردخانه های گیلان اضافه خواهد شد.

وی افزود: سرمایه گذاران خوبی داریم که می توانند به افزایش هر چه بیشتر ظرفیت سردخانه های استان کمک کنند.

معاون جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه صادرات محصولات باغی و کشاورزی به خصوص کیوی و سایر محصولات برای استان گیلان بسیار مهم است، عنوان کرد: حدود ۲۰ هزار تن سورتینگ و بسته بندی میوه در گیلان وجود دارد که می تواند ظرفیت خوبی برای حوزه صادرات محصولات باغی باشد و این جزو ظرفیت های خوب بخش کشاورزی گیلان است.

وی با اشاره به هماهنگی انجام شده در بخش حفظ نباتات و بخش صنایع تبدیلی استان، افزود:در یک توافق دو جانبه شرایط، الزامات و دستور العمل هایی برای سردخانه‌هایی که دارای سورتینگ هستند را مهیا کردیم که اگر این شرایط با تایید این دو بخش صورت گیرد، صادراتشان به خوبی انجام خواهد شد.

جوادزاده تصریح کرد: امیدواریم در آینده تسهیلات خوبی برای سرمایه گذاران در این حوزه به خصوص به منظور صادرات بیشتر از طریق نصب و احداث سورتینگ های حوزه بسته‌بندی محصولات باغی و همچنین زنجیره‌های مربوط به این محصولات را برای سرمایه‌گذاران داشته باشیم تا علاوه بر کاهش ضایعات محصولات باغی در جهت افزایش ارزش افزوده و صادرات هم قدم برداریم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فرآوری محصولات جانبی به ویژه بخشی از محصولات باغی که در چرخه ضایعات قرار می گیرند، تصریح کرد: این محصولات به سمت فرآوری هدایت می شوند و در قالب محصولاتی مانند پودر میوه، اسلایس، چیپس و سایر محصولات خشک شده در می آیند و به این ترتیب ارزش افزوده بیشتری برای محصولات ایجاد خواهد شد.

نظر شما:

security code