رافائل گروسی: ما در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم [شفاف‌سازی] درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده توسط بازرسان ما که در اصل نباید در معرض هیچ گونه فعالیت هسته‌ای قرار می‌گرفتند. نیاز به شفافیت است.

مدیرکل آژانس: ایران به سرعت در حال افزایش ظرفیت غنی‌سازی است/ شفاف‌سازی از سوی ایران ضروری است
 کلانشهر: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به سوالی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیات فردو، گفت: مطمئنا این میزان به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر است. سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد است و این میزان ۶۰ درصد است. هیچ کسی نمی‌گوید که آن‌ها در حال تولید تسلیحات اتمی هستند اما در عین حال واضح است که انباشت مداوم مواد[هسته‌ای] در این سطوح بالا، مستلزم حضور متمرکز و جامع‌تر بازرسان آژانس است تا ببینند که همه چیز سر جای خود است.

گروسی در ادامه گفت: در عین حال ما در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم [شفاف‌سازی] درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده توسط بازرسان ما که در اصل نباید در معرض هیچ گونه فعالیت هسته‌ای قرار می‌گرفتند. نیاز به شفافیت است.

او در پاسخ به این که آیا وقتی ایران اعلام می‌کند گازدهی به سانتریفیوژهای جدید را آغاز کرده است، این به معنای پیشروی سریع‌تر به سوی غنی‌سازی در سطوحی بی سابقه است، گفت: این یعنی در حال انجام دادن کاری هستند که پیش‌تر گفته بودند و با سرعت انجامش می‌‎‌دهند. آن‌ها به سرعت در حال افزایش چشم‌گیر ظرفیت غنی‌سازی هستند و بنابراین، انباشت اورانیوم غنی‌شده نیز بالا می‌رود.

نظر شما:

security code