کارت زرد مجلس به «فاطمی امین»

وزیر صمت؛ بازار خودرو را از آشفتگی های ارزی نجات می دهیم


۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۱۱:۳۰ | کد خبر: ۲۹۰۶۳ چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در مجلس گفت: از ابتدای آبان‌ماه که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد ۴۰۰ متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده که ۲۷ مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده و چهار شرکت ثبت سفارش انجام داده و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک است.

وزیر صمت؛ بازار خودرو را از آشفتگی های ارزی نجات می دهیم
کلانشهر: به گزارش ایسنا، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال رشیدی کوچی پیرامون دلیل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث شیرین خودرو باعث شده که بنده مرتبا در مجلس حاضر شوم و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کنم. چهار عامل اصلی در قیمت خودرو موثر است؛ مهم‌ترین عامل عرضه و تقاضاست عرضه متاثر از تولید و واردات خودرو و تقاضا متاسفانه متاثر از نرخ ارز است. ما باید بین عرضه و تقاضا در این بازار تعادل ایجاد کنیم و هرچه بیشتر این تعادل ایجاد شود تلاطم در بازار کمتر می‌شود. در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال قبل ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در آبان‌ماه ۱۲۲ هزار خودروی سبک و سنگین تولید شده که رکورد پنج سال گذشته را شکسته است. میزان تولید خودروهای سنگین ۱۷۶ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر ما بر روی تولید متوازن متمرکز شده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: سال گذشته سایر خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند اما در سال جاری تولید آن ها به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است‌، دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و امروز شیب تولید خودرو افزایشی است. میزان تولید ایران خودرو در اوایل امسال هر هفته حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا  هر هفته حدود ۸ هزار دستگاه بود اما اکنون تولید ایران خودرو در هر هفته به ۱۵ هزار خودرو و سایپا به ۱۱ هزار خودرو رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: گام دوم برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار بحث واردات خودرو است. اگر واردات محقق شود عرضه و تقاضای خودرو متعادل خواهد شد. از اوایل امسال بحث واردات خودرو به صورت جدی دنبال شد، استدلال هایی صورت گرفت و مجمع پذیرفت که برای تنظیم بازار نیاز به واردات است. یک دغدغه در خصوص تامین ارز وجود داشت که مذاکراتی با بانک مرکزی صورت گرفت و حل شد. در ابتدای شهریور سال ۱۴۰۱ آئین نامه واردات خودرو مصوب شد، هیات تطببق سه ایراد را به آن وارد دانست و در دولت مرتفع شد. در اوایل آبان آیین نامه واردات خودرو نهایی شد.

وی افزود: در دوماه گذشته حدود ۴۰۰ متقاضی درخواست خود را ثبت کردند. ۲۷ متقاضی واجد شرایط اولیه بودند. ۴ مورد ثبت سفارش انجام دادند و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک است. از آبان ماه که آیین نامه واردات نهایی شد تا هفته آینده در کل دو ماه برای واردات طول کشید. کاری که قبلا در دو سال طول کشید این بار در دوماه انجام شد.

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس برخی از خودروها از قرعه‌کشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد. به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد. برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما ۴ سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامه‌ای ۳ مرحله‌ای تهیه کردیم که اولین برنامه، تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم. در سال جاری ۳ خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی کردیم.

وزیر صمت گفت: تاکنون چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده است، مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

کارت زرد مجلس به «فاطمی‌امین»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو قانع نشدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی سوال جلال رشیدی کوچی از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی‌رغم دستور و تاکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس را بررسی کردند.

پس از استماع توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده سوال کننده از توضیحات وزیر قانع نشد و سوال خود را به رای گذاشت. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با ۱۱۰ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۵۲ نماینده حاضر عدم اقناع خود را از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده و بدین ترتیب وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس کارت زرد دریافت کرد.