یک عباباف بوشهری گفت:نوارهای طلای عبای هدیه داده شده به مسی از کشور انگلستان وارد و به عنوان ابزار کار در عباهای عربی استفاده می‌شود، البته دوخت این عبا برای قامت کاپیتان آرژانتینی‌ها مناسب نبود اما مهم این است که قطری‌ها به خوبی توانستند اصالت خود را تبلیغ کنند.

تبلیغ هوشمندانه یک پوشش اصیل/ عبای مسی چقدر قیمت دارد؟
کلانشهر: میزبانی جام جهانی برای قطر فرصت مغتنمی بود تا با نمایش درست و استفاده بهینه از ظرفیت هنری کشورش، فرهنگ خود را به رخ مردم سایر کشورهای جهان بکشاند و در برخی مواقع با تبلیغات هوشمندانه، طرفداران کشورهای اروپایی و آمریکایی را در استفاده از این فرهنگ و هنر با خود همراه سازد.

صنایع دستی بخش مهمی از فرهنگ و هنر یک کشور محسوب می‌شوند که به واسطه آن، مردم جهان با شناسنامه هنری آن کشور آشنا می‌شوند.

صنعتی که می تواند ارز آور باشد و در رویدادهای مهم، به معرف خوبی برای فرهنگ و هنر یک کشور تبدیل شود.

میزبانی جام جهانی برای قطر فرصت مغتنمی بود تا با نمایش درست و استفاده بهینه از این ظرفیت هنری، فرهنگ خود را به رخ مردم سایر کشورهای جهان بکشاند و در برخی مواقع با تبلیغات هوشمندانه، طرفداران کشورهای اروپایی و آمریکایی را در استفاده از این فرهنگ و هنر با خود همراه سازد.

طراحی های منحصر به فرد برای تبلیغ یک فرهنگ

قطر از آغاز جام جهانی، با طراحی های منحصر به فرد توانست پوشش اصیل عربی را به تن طرفداران تیم های مختلف بدوزد.

چاپ پرچم کشورهای حاضر در جام جهانی روی دشداشه عربی و طراحی نماد جام جهانی با عنوان «لعیب» و فروش آن ها با قیمت های میلیونی از جمله این اقدامات بوده است.

قطر در جا انداختن پوشش رسمی خود برای مهمانان بین المللی اش تا جایی پیش رفت که چفیه عربی به سربندی جذاب برای اکثر حاضران در این رویداد تبدیل شد اما تیر خلاص قطری ها، اهدای عبای عربی به کاپیتان تیم آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ بود.

پوشاندن عبا به تن لیونل مسی هنگام بالا بردن جام، سیاست هوشمندانه قطری ها بود که حاشیه های زیادی را هم به همراه داشت.

عبای مسی چقدر قیمت دارد؟

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این عبای عربی که با دستان امیر قطر بر تن مسی کشیده شد، چقدر قیمت دارد؟

عبدالمجید زارعی یکی از عبابافان قدیمی شهرستان دشتی در بوشهر است، کسی که ۳۰ سال از عمر خود را در مسیر تولید و آموزش عبا بافی گذرانده و علاوه بر تقدیر از سوی ریاست جمهوری،‌ نشان درجه دو هنری را از وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

وی در خصوص جزئیات این عبا گفت: عبایی که امیر قطر به مسی هدیه کرد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نوارهای طلای انگلیسی در عبای عربی

زارعی که زمانی عبابافی رهبر معظم انقلاب را هم انجام داده، در ادامه گفت: جنس عبای مسی از نخ معمولی است، در واقع در بافت این عبا از پشم شتر استفاده نشده بلکه بافتی نازک با نخ تک لایه دارد، حتی بافت آن هم ماشینی است اما آنچه که قیمت این عبا را بالا برده، نوارهای طلاست که در سرتاسر آن استفاده شده است.

این عباباف بوشهری تصریح کرد: این نوارهای طلا از کشور انگلستان وارد و به عنوان ابزار کار در عباهای عربی استفاده می شود، البته دوخت این عبا برای قامت کاپیتان آرژانتینی ها مناسب نبود اما مهم این است که قطری ها به خوبی توانستند اصالت خود را تبلیغ کنند.

وقتی مرغ همسایه غاز می شود

وی ادامه داد: این در حالی است که صنایع دستی در کشور ما آنچنان که باید شناخته شده نیست و همین امر باعث شده تا خیلی از مردم در سفر به کشورهای مختلف، صنایع دستی ایرانی را با قیمتی بالاتر تهیه و یا مشابه آن را از کشورهایی مثل چین و هند خریداری کنند.

اتفاقی که برای صنعت عبابافی رخ داده و خیلی از مردم در سفر به کربلا یا کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به تهیه عباهایی می کنند که صادر شده از خود ایران یعنی مهد عبابافی در استان بوشهر است،‌ جایی که قدمت عبابافی در آن به بیش از ۴۰۰ سال می رسد و همین امر هم سبب شد تا روستای «بُحیری» در شهرستان دشتی در سال ۹۸ به عنوان روستای ملی عبابافی ثبت ملی شود.



نویسنده: سعیده اسدیان