۱۶۸ اکیپ عملیاتی در سطح گیلان در پی ورود سامانه بارشی سرد، وزش باد و اعلام بارش برف و باران به منظور رفع ناپایداری‌های احتمالی با امکانات لازم و مورد نیاز در حالت آماده باش قرار گرفتند.

گیلان سرد شد؛ آماده‌باش اکیپ‌های برق برای رفع قطع برق احتمالی
کلانشهر: گیلان دارای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق است و هدف از برنامه‌های مدیریت مصرف، خوب مصرف کردن و اجتناب از مصرف بی رویه است. گیلان همه ساله بدلیل اقلیم و هوای شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان دارد اما امسال این تابستان را بدون خاموشی و مشکلی جدی سپری کرد؛ بطوریکه قریب به ۸۰۰ هزار مشترک گیلانی مشمول تخفیف بهای برق مصرفی شدند و در مجموع نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان پاداش در قالب تخفیف به مشترکین پرداخت شد.

اینک با شروع فصل سرد هم دغدغه برای کمبود برق مضاعف است و باز مسئولان در پی حفظ پایداری برق در شبکه برق خانگی و همزمان بحث صنعت و کشاورزی هستند.


بارش و برف برای روزهای پایانی پائیز

کارشناس هواشناسی گیلان از ورود سامانه بارشی سرد و وزش باد در استان خبر داد و گفت: روزهای پایانی پاییز در این خطه با برف و باران همراه است.
سمانه نگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سامانه بارشی سرد و وزش باد تا ظهر چهارشنبه در استان گیلان فعال است، اظهار کرد: در این مدت در نواحی جلگه‌ای گیلان باران و در ارتفاعات برف و کولاک پیش بینی شده‌است.
وی با بیان اینکه بارندگی روز سه‌شنبه در برخی مناطق خیلی شدید پیش‌بینی شده است، افزود: فعالیت سامانه جدید بارشی و سرد در گیلان، وزش باد، مه آلودگی، احتمال رعد و برق، کاهش نسبی دما به طور متوسط پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد را به همراه دارد.
وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در مدت فعالیت سامانه بارشی و سرد توصیه کرد: رانندگان وسایل نقلیه در ترددهای جاده ای به دلیل لغزندگی و کاهش دید احتیاط لازم را داشته باشند.
نگاه گفت: رانندگانی که قصد عبور از محورهای کوهستانی و گردنه‌های برفگیر را دارند، نسبت به تجهیز خودرو به امکانات ایمنی شامل زنجیر چرخ اقدام کنند.

گیلان نیازمند استمرار روند کاهش مصرف برق

در پی این وضعیت، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: عطف به اعلام سازمان هواشناسی استان مبنی برنفوذ تدریجی توده هوای بارش زا به منطقه و گذر جریانات ناپایدار از امروز تا اواسط هفته آینده در گیلان بیش از ۱۶۸ اکیپ عملیاتی در سطح استان برای رفع ناپایداری های احتمالی حادث شده، با امکانات لازم و مورد نیاز در حالت آماده باش قرار دارند.

محمد تقی مهدی زاده بیان کرد: با توجه به گستردگی شبکه فشار ضعیف و متوسط در استان طرح های تاب آوری و جایگزینی شبکه های فرسوده به کابل خودنگهدار با شناسایی و رفع عیب نقاط قابل بهبود و حادثه خیز شبکه، با سرعت و جدیت درحال اجرا است تا در زمان بحران شاهد کمترین میزان ناپایداری در شبکه های توزیع برق باشیم.

وی اظهار داشت:وفاق و همدلی مسئولان استان و همکاری خوب مردم در استان برای گذر از پیک تابستانی شایسته تقدیر است و اینک در آستانه فصل سرد و برای گذر از زمستانی آرام و گرم باز هم نیازمند صرفه جویی در مصرف برق هستیم.

وی بیان کرد: امسال تمام تلاش مسئولان استان برای مدیریت بهینه مصرف برق در گیلان به صورت عملیاتی و جهادی در راستای رضایتمندی مردم است تا شرایط پایدارتری نسبت به گذشته فراهم شود.
وی اظهار داشت: این موضوع مهم در کنار تلاش شبانه روزی کارکنان توزیع برق گیلان و مردم استان تجربه ای موفق و بی نظیر را در تابستان رقم زد و اینک با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان مصرف سوخت در کشور روند افزایشی داشته که این موضوع محدودیت هایی را برای تولید برق در نیروگاه ها ایجاد می کند و نیاز به همراهی همه جانبه برای جلوگیری ازخاموشی های احتمالی ضروری است.
تقی زاده گفت: پیرو پیگیری های شرکت توانیر مبنی بر مدیریت بار در فصل زمستان با توجه به کمبود سوخت گاز برای نیروگاه ها و معضلات زیست محیطی سوخت مایع ضروری است که همه مشترکان همکاری خود را در مدیریت مصرف برق ادامه دهند.
طرح زمستانی یگان های امدادی گیلان شامل یک‌هزار و ۶۹۷ نفر از نیروهای امدادی اعم از پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، راهدای و حمل و نقل جاده‌ای و امدادخودرو از ۲۳ آذرماه در این استان آغاز شده و تا ۲۰ اسفند برای خدمات رسانی به هم استانی ها و مسافران در طول محورهای جاده ای استان فعال است.
با فرا رسیدن فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز، نیروگاه‌های سوخت فسیلی با مشکل کمبود گاز مواجه شده و متعاقبا توان تولید برق کاهش پیدا خواهد کرد؛ لذامتولیان برق استان بر استمرار روند کاهش مصرف برق ادارات و صنایع در فصول غیرپیک تاکید کردند؛ لذا چنانچه کاهش و مدیریت مصرف بهینه برق اجرایی نشود، ممکن است نیروگاهها به دلیل کمبود گاز در کشور از مدار خارج شده و دچار وقفه در تولید شوند که این مساله تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

نظر شما:

security code