مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از پیشرفت ۸۷ درصدی سدهای لاستیکی خالکایی ماسال و فخر آباد رشت و بهره‌برداری از آن‌ها تا پایان امسال خبر داد.

۲سد لاستیکی گیلان با ۸۷ درصد پیشرفت در آستانه تکمیل است
کلانشهر: شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ساخت ۱۱ سد لاستیکی در استان پیش بینی شده بود، افزود: تاکنون از این تعداد، چهار سد لاستیکی در استان به بهره برداری رسیده و سدهای لاستیکی دیگر از جمله ماسال با پیشرفت‌های فیزیکی ۸۷ درصد، تولم شهر صومعه‌سرا ۷۷ درصد،گرکانرود تالش ۶۷ درصد، فخر آباد رشت ۸۷ درصد،ملاهادی آستارا ۶۵ درصد و انبارسر در آستانه اشرفیه با پیشرفت ۱۰ درصدی در دست احداث است.

وی با بیان اینکه برای احداث ۱۱ سد لاستیکی در استان۱۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهوری مصوب شده بود، اظهار داشت:تاکنون یکصد میلیارد تومان از این اعتبارات برای این سدها اختصاص یافته است.
وی افزود:قرار است تا پایان سال ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز از اعتبارات سفر برای سدهای لاستیکی استان اختصاص یابد که با اختصاص بخشی از این اعتبار برای ۲ سد خالکایی ماسال و فخرآباد رشت این پروژه ها امسال بهرهبرداری می‌شود.

خرمی گفت:مطالعات فاز صفر ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیز در استان انجام شده که پس از بررسی‌های فنی و تامین اعتبارات لازم می‌توانند در دستور کار قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان جلوگیری از تداخل آب شور دریا با آب شیرین رودخانه، آبگیری ایمن کانال انحراف آب، ذخیره موقت دبی تراز رودخانه و زهکش ها برای تأمین آب کشاورزی، افزایش سطح تراز آب در رودخانه و کاهش هزینه پمپاژ، بهبود شرایط زیست محیطی و تغذیه سفر‌های آب زیر زمینی، بهره برداری توریستی و تفریحی و ساماندهی رودخانه در این محدوده را از دیگر اهداف ساخت سدهای لاستیکی عنوان کرد.

خرمی تصریح کرد:سد لاستیکی ماسال با حجم تنظیم سالانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب و حجم مخزن ۱۲۰ هزار متر مکعب، باعث بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزارهای پایین‌دست می شود.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به احداث سد لاستیکی فخر آباد در شهرستان رشت هم گفت: حجم آب ذخیره شده سد لاستیکی فخر آباد برابر با ۴۵۰ هزار متر مکعب و حجم آب تنظیمی سالیانه آن برابر با ۲ میلیون متر مکعب خواهد بود.
وی ادامه داد: سد لاستیکی فخر آباد با هدف توسعه و بهبود آبیاری حدود یک‌هزار هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصدی در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، سد لاستیکی فخرآباد رشت با طول تاج ۴۰/۵ متر و با ارتفاع لاستیک ۳/۵ متر در حال انجام است.سالانه بیش از یک‌هزار میلیمتر باران در گیلان می‌بارد.

نظر شما:

security code