رئیس دانشگاه گیلان:

۹۰ هزار دانشجو در دانشگاه های گیلان مشغول تحصیل هستند


۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۲۱:۳۲ | کد خبر: ۲۹۶۷۲ چاپ

رئیس دانشگاه گیلان، با بیان اینکه آموزش عالی استان گیلان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعالیت می کند، گفت: گیلان آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی را دارد.

۹۰ هزار دانشجو در دانشگاه های گیلان مشغول تحصیل هستند
کلانشهر : دکتر فرید نجفی در نشست طرح تحول آموزش عالی استان گیلان که با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به آغاز آموزش عالی در استان گیلان از سال ۱۳۴۳ با تاسیس آموزشگاه عالی پرستاری، اظهار کرد: مدرسه عالی بازرگانی رشت و لاهیجان نیز در سال ۱۳۴۸ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه آموزشگاه عالی پرستاری در دهه ۶۰ به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شد، تصریح کرد:مدرسه عالی بازرگانی رشت و لاهیجان نیز در سال ۱۳۵۳ تحت عنوان دانشگاه گیلان ادغام شدند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ایجاد دانشگاه جامع گیلان از سال ۱۳۵۵، افزود: پیشرفت دانشگاه گیلان بعد از انقلاب سرعت گرفت و اکنون ۱۳۷ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۵۳ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۴ رشته - گرایش در مقطع دکترا داریم.

نجفی با بیان اینکه مجموعا در ۵۴۴ رشته - گرایش پذیرش دانشجو داریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده، دو پژوهشکده و یک پردیس است.

وی دانشکده های دانشگاه گیلان را شامل فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، فنی مهندسی شرق گیلان، معماری و هنری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و علوم ریاضی دانست و متذکر شد: پژوهشکده حوزه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی نیز در این دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به همکاری ۶۰۰ عضو هیئت علمی با این دانشگاه، اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فعال داریم که هم اکنون مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و روسیه و یمن و سوریه و... داریم.

نجفی از عضویت دانشگاه گیلان در اتحادیه دانشگاه های کشورهای حوزه دریای کاسپین در سال ۹۵ و راه اندازی دبیرخانه دائمی این اتحادیه در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: آموزش عالی استان گیلان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه گیلان بر خلاف برخی از استان ها دانشگاه های زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه های جامع، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور و فرهنگیان در استان فعال هستند. در دانشگاه پیام نور ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو، در دانشگاه علمی و کاربردی ۱۶۰۰ دانشجو، در دانشگاه فنی و حرفه ای ۶۰۰۰ دانشجو، در دانشگاه فرهنگیان ۱۶۰۰ دانشجو و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۳۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۱۱ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی داریم.

رئیس دانشگاه گیلان، این دانشگاه را جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور دانست و متذکر شد: استان گیلان از نظر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز جایگاه خوبی در کشور دارد و قطعا با به کار گیری این ظرفیت ها شاهد پیشرفت چشمگیری در استان و کشور خواهیم بود.