مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبر داد

بهره برداری کامل از پایگاه اطفای حریق جنگلی رشت


۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۳:۲۵ | کد خبر: ۲۹۸۶۴ چاپ

مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: استان گیلان نیازمند چهار پایگاه اطفای حریق جنگلی است که هم اکنون پایگاه اطفای حریق لاکان رشت صد درصد به بهره برداری رسیده است.

بهره برداری کامل از پایگاه اطفای حریق جنگلی رشت
کلانشهر:میرحامد اختری با اشاره به وزش بادهای گرم در این ایام سال و امکان وقوع حریق های گسترده در اراضی جنگلی و مرتعی، اظهار کرد: مناطق مستعد حریق جنگلی شناسایی شده است و از طریق تصاویر ماهواره ای به صورت روزانه و هفتگی آخرین وضعیت این مناطق را بررسی و رصد می کنیم.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در مناطق ویژه خطرناک و مستعد حریق مستقر هستند، تصریح کرد: برخی از مناطق جنگلی ما قابلیت دسترسی ندارند و لذا کار برای نیروهای یگان حفاظت سخت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به این سوال که «چه زیرساخت هایی برای مهار حریق در جنگل ها وجود دارد؟»، گفت: زمانی که وزش باد گرم داریم، اغلب حریق های جنگلی در کف اتفاق می افتد و یا در ارتفاعات صعب العبور و دره های عمیق است لذا همواره استفاده از بالگرد اطفا پاسخگو نیست، زیرا آب نمی تواند به کف جنگل برسد و باید از آتش کوب ها و دمنده ها استفاده کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم.

اختری، با بیان اینکه در زمان وزش باد گرم نه تنها شرایط برای پرواز بالگرد مهیا نیست، بلکه آب نمی تواند بر نقطه موثر حریق فرود آید، اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی متخصص و آموزش دیده هستند و با استفاده از آتش کوب ها و دمنده ها در اسرع وقت عملیات اطفا را انجام می دهند؛ همچنین از کمک نیروهای مردمی و بسیجی و هلال احمر و آتش نشانی و فرمانداری و شهرداری و... نیز بهره می بریم.

وی اطفای حریق در جنگل ها را نیازمند اقدامات تخصصی دانست و یادآور شد: خوشبختانه در آتش سوزی های دو سال اخیر آسیب جدی به جنگل های ما وارد نشده و بالای ۹۰ درصد در کف جنگل بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از تجهیز یگان حفاظت این اداره کل به ادوات اطفایی موثر طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: استان گیلان نیازمند چهار پایگاه اطفای حریق جنگلی است که هم اکنون پایگاه اطفای حریق لاکان رشت صد درصد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه پایگاه اطفای حریق تالش دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد بوده و عملیات اجرایی پایگاه اطفای حریق لاهیجان را آغاز کردیم، متذکر شد: متاسفانه به دلیل محدودیت های اعتباری، هنوز در رودبار پایگاه اطفای حریق نداریم و لذا سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی لاهیجان و رودبار را با جدیت آغاز خواهیم کرد.

اختری، با اشاره به حضور شبانه روزی نیروهای حفاظتی در پایگاه اطفای حریق لاکان، عنوان کرد: در گیلان بیش از ۵۰ هزار همیار طبیعت آموزش دیده داریم که در پایگاه اطفای حریق لاکان دوره های منابع طبیعی را طی کرده اند.

وی ۹۰ درصد آتش سوزی در جنگل ها را دارای عامل انسانی اعم از سهوی و عمدی دانست و خاطرنشان کرد: از مردم و طبیعت گردان خواهشمندیم با رعایت اصول ایمنی آتش روشن کردن در جنگل، در راه صیانت و حفاظت از انفال الهی سهمی داشته باشند.