۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری گیلان قدیمی است


۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۳:۲۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۸ چاپ

مدیرعامل آبفای گیلان، ۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری و ۲۳ درصد روستایی را فرسوده و قدیمی دانست و اضافه کرد: ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه تویع آب شهری و ۱۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی داریم که مجموعا ۲۵ هزار کیلومتر می شود.

۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری گیلان قدیمی است
کلانشهر:مازیار علیپور، با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان گیلان طی امسال حدود ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار را برای اجرای ۱۸۰ پروژه آب و چندین پروژه فاضلاب جذب کرده است، گفت: یکی از این پروژه ها پکیج فاضلاب سیاهکل است که به بهره برداری رسید.

وی شاخص بهره مندی آب در شهرهای گیلان را ۹۹.۹۶ درصد و در روستاهای استان ۸۴ درصد دانست و اظهار کرد: امسال جهاد آبرسانی را در دستور کار داریم که به ۷۱۱ روستا با اعتبار ۱۸۵۲ میلیارد تومان و ظرف مدت ۳۰ ماه آبرسانی می شود؛ البته ۶۲۶ روستا دارای تنش آبی و حدود ۸۶ روستا فاقد آب شرب هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در گفت وگوی خبری باران، با اشاره به آغاز جهاد آبرسانی در استان از اردیبهشت امسال، اضافه کرد: تاکنون مشکل آب ۲۷ روستای دارای تنش آبی و چهار روستای فاقد آب شرب حل شده و تا پایان سال به ۲۰۰ روستای دارای تنش و ۱۴ روستای فاقد آب شرب آبرسانی می شود.

علیپور، با بیان اینکه خیرین آبرسان با اهدای زمین برای احداث مخزن ذخیره آب و یا حفر چاه ما را یاری می کنند، متذکر شد: طرح محرومیت زدایی(جهاد آبرسانی)، طرح ملی رشت - خمام - انزلی، طرح تنش آبی ویژه شهرها، طرح صندوق توسعه ملی ویژه روستاها، طرح سنگر - کوچصفهان، طرح خمام - خشکبیجار و مخزن لاکان از جمله طرح های مهم در دست اجراست.

وی با اشاره به پیشرفت صد درصدی خط لوله سنگر - کوچصفهان به طول ۱۳.۵ کیلومتر و آماده جهت افتتاح در دهه فجر امسال، بیان کرد: خط لوله خمام - خشکبیجار نیز دارای پیشرفت ۷۰ درصدی و مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی لاکان دارای پیشرقت ۹۶ درصدی است.

مدیرعامل آبفای گیلان، از آغاز برنامه ایمنی و بهداشت آب از سال ۹۳ در رشت خبر داد که در سال ۹۹ به پایان رسید و یادآور شد: در این طرح جامع کشوری، رشت دومین شهر بود که از وزارت بهداشت گواهی اخذ کرد و هم اکنون یک آزمایشگاه جامع ایمنی آب داریم که در کشور کم نظیر است و کیفیت آب به صورت روزانه نمونه برداری و آزمایش می شود.

وی با بیان اینکه آب شرب گیلان در کیفیت مشکلی ندارد، اضافه کرد: آب های زیرزمینی گیلان دارای آهن و منگنز بالا هستند که رنگی ندارد و برای بدن مشکل ایجاد نمی کند، اما در انتهای شبکه یک محلول قهوه ای رنگ به وجود می آید که باید هر چند مدت با خارج کردن این آب اقدام به شست و شوی شبکه کنیم.

علیپور، سرانه مصرف آب روزانه را در گیلان حدود ۱۶۷ لیتر دانست و خاطرنشان کرد: متوسط بعد خانوار در گیلان ۲.۹ نفر است، یعنی یک خانوار در ماه حدود ۱۵ مترمکعب آب مصرف می کند؛ البته تا ۱۳ مترمکعب مصرف هیچگونه افزایش تعرفه آب بها نداریم.

مدیرعامل آبفای گیلان، ۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری و ۲۳ درصد روستایی را فرسوده و قدیمی دانست و اضافه کرد: ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شهری و ۱۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی داریم که مجموعا ۲۵ هزار کیلومتر می شود.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب شهری و ۴۱۰۰ کیلومتر از روستایی قدیمی و نیازمند تعویض لوله هاست، گفت: نیازمند اعتبار ۲۱۰۰ میلیارد تومانی هستیم.

علیپور، همچنین به اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت اشاره و تصریح کرد: ساماندهی فاضلاب رشت را از سال ۶۹ آغاز کردیم و در حال حاضر پیشرفت ۵۳ درصدی داریم لذا تفاهم نامه ای را با قرارگاه خاتم به مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان امضا کردیم که فاضلاب شهر رشت را پوشش می دهد؛ همچنین فاضلاب شهرهای فومن، لاهیجان، سیاهکل، آستانه اشرفیه، رودسر، لنگرود، صومعه سرا، تالش و آستارا را طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار داریم.

نظر شما:

security code