از تعطیلی گیلان تا قطع گاز صنایع و صنوف؛

حرکت پوپولیستی قطع گاز ویلا های خالی،زمستان سختِ گیلان را گرم می کند؟


۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - ۱۹:۳۵ | کد خبر: ۳۰۴۰۰ چاپ

احتمالا مشاوران «هوشمند» دولت رئیسی به او گفته‌اند با شعار واگذاری اختیار به استانداران،امر خطیر تعطیل کردن را به آنها واگذار کند تا اینگونه به نظر آید که اکثر مناطق ایران به خواب کابوس‌وار زمستانی نرفته است

حرکت پوپولیستی قطع گاز ویلا های خالی،زمستان سختِ گیلان را گرم می کند؟
اختصاصی کلانشهر: این روزها ایران در حالت تعطیلی و اکثر مردمانش ترسِ سرد شدن سرپناه‌هایشان را دارند. اما شماری از مسئولان، تعطیل کردن کشور به دلیل سرد شدن هوا را چندان پدیده‌ی عجیبی نمی‌دانند.گو اینکه طبق پیش‌بینی‌های بعضی‌شان، قرار بود این اتفاق در اروپا هم رخ دهد که احتمالا به دلیل بدشانسی این مسئولان (و نه آینده نگری و مدیریت اروپاییان) خبری از «زمستان سخت» در ممالک غربی نیست.

در همین ارتباط دولت رئیسی و مرکزنشینان ایران وانمود می‌کنند که به استانداران اختیارات ویژه داده‌اند.اختیاری که به استانداران داده شده نه برای امور مدیریتی منجر به توسعه که «تعطیل» کردن آموزش و کسب و کارها به دلیل سرمای زمستان است.

اینکه این اعلام تعطیلی چرا مانند اکثر تصمیمات در ایران توسط مرکز نشینان گرفته  و به صورت سراسری اعلام نمی‌شود هم چیزی جز کاهش بار روانی آثار اعلام تعطیلی عمومی «زمستان سخت» برای مردم ایران نیست.

احتمالا مشاوران «هوشمند» دولت رئیسی به او گفته‌اند با شعار واگذاری اختیار به استانداران،امر خطیر تعطیل کردن را به آنها واگذار کند تا اینگونه به نظر آید که اکثر مناطق ایران به خواب کابوس‌وار زمستانی نرفته است. در گیلان هم از اواخر هفته قبل مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و «قرارگاه مدیریت جهادی گاز»،اعلام کرد که برای «مدیریت» در مصرف گاز، از روز پنجشنبه گاز همه صنایع گیلان در شهر صنعتی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان در بخش تولید قطع است. گاز سی ان جی‌های استان، سه نیروگاه بزرگ برق و اماکن ورزشی و استخر‌های گیلان هم با تصمیم همین قرارگاه قطع شده است.

طبق اعلام مدیران استان، فقط گاز صنایع بزرگ تولیدی مانند شرکت فولاد، فقط در حد گرم نگهداشتن کوره وصل است.

سوالاتی که در این ارتباط به ذهن می‌رسد این است که آیا هواشناسی ایران پیش بینی خود از میزان سرمای در انتظار ایران را در اختیار مسئولان قرار نداده بود؟

و اگر گزارش‌ها و پیش بینی‌های خود را قرار داده بود چرا مدیران ایران،راهکارهایی برای گذر از این سرما نیاندیشیده بودند؟ما درباره ایرانی صحبت می‌کنیم که صاحب دومین ذخائر‌ گاز دنیاست؛برعکس اکثر کشورهای اروپایی که فاقد منابع وسیع مانند نفت و گاز در مقیاس ایران هستند.

در چنین شرایطی مدیرعامل شرکت گاز گیلان به مردمی که نگران حقوق حداقلی زندگی یعنی خاموش شدن لوازم گرمایشی خود هستند اطلاع داده که خوشحال باشید چون گاز ۴۱۴ اداره و ویلا، ۴۱ گرماتاب و ۲۸ استخر استان را هم قطع کرده‌ایم و به ۷ هزار و ۵۰۰ مشترک خانگی پرمصرف هم پیامک اخطار قطع ارسال شده است.

این در حالی است که روز گذشته در گیلان ۲۴ میلیون متر مکعب گاز مصرف شده که بیش از ۱۸میلیون متر مکعب آن مربوط به مصارف خانگی است.

به نظر می‌رسد مسئولان کشوری و استانی بی توجه به شرح وظایف خود برای فراهم کردن زندگی حداقلی برای عموم مردم تلاش می‌کنند با فرافکنی مانند آنچه درباره مقامات اروپایی و زمستان سخت در پیش آنها گفتند و حالا هم اخبار پوپولیستی قطع گاز ویلاها بخشی از افکار عمومی را با خود همراه کنند.

در حالی که سوال اکثر مردم این است که چرا چند سال است ساکنان کشوری که دارنده‌ی دومین ذخایر گازی جهان هستند باید بیم خاموش شدن وسایل گرمایشی و تعطیلی کسب و کار و آموزش خود را داشته باشند.

چرا سرمایه گذاری در حوزه انرژی  در ایران سالهاست خاموش شده و مردم ایران  در تابستان باید نگران قطع آب و برق باشند و در زمستان هم گاز و برق.

اینکه گاز چند ویلا قطع شده باشد احتمالا یک دهه قبل که هنوز عیار بسیاری از تصمیمات نادرست برای شماری از مردم روشن نبود خبری دل خنک‌کُن و یا در زمستان دلگرم کننده بود. اما اکنون اکثر شهروندان می‌دانند که جریانِ کم رمق‌شده‌ی گاز ایران در ویلاها و صنایع خاموش شده‌ هدر نمی‌رود بلکه ماجرا زیرِ سرِ پرادعای بعضی از مسئولان است.