بیماران گیلان به گروه خونی 0 و A نیازمندند


۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۱۶:۵۶ | کد خبر: ۳۰۴۸۸ چاپ

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به کاهش ذخایر خونی در استان عنوان کرد: باید حداقل نیاز هشت روز استان به خون و فرآورده های آن را دارا باشیم اما اکنون این ذخایر کاهش یافته و نیازمند مشارکت مردم برای ارتقا آن هستیم

بیماران گیلان به گروه خونی 0 و A نیازمندند
کلانشهر:مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ضمن درخواست از مردم برای اهدا خون گفت : علاوه بر نیاز به تمام گروه‌های خونی در این استان به ۲ گروه 0و A مثبت نیاز ویژه است.

دکتر گیتی ایزدی پور با بیان اینکه سرما و برودت هوا موجب کاهش مراجعه مردم برای اهدا خون شده است، افزود: هم اکنون به ۲ گروه خونی شامل O مثبت و A منفی نیاز ویژه است و در این راستا به همراهی و همکاری بیشتر مردم نیازمندیم.

وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران به تداوم همکاری اهداکنندگان نیاز است، افزود: از مردم نوعدوست استان درخواست می شود تا چون همیشه برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستان‌ها یاریگر انتقال خون باشند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به کاهش ذخایر خونی در استان عنوان کرد: باید حداقل نیاز هشت روز استان به خون و فرآورده های آن را دارا باشیم اما اکنون این ذخایر کاهش یافته و نیازمند مشارکت مردم برای ارتقا آن هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با توجه به فصل سرما و کاهش ذخایز خونی نسبت به پویش چتر سرخ زندگی تا پایان اسفندماه اقدام کرده‌است، اظهار کرد: این طرح هم خود اقدامی برای تامین نیاز خونی استان است.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان با اشاره به پویش اهدای "چتر سرخ مادر" در گیلان "چتر سرخ مادر" پویشی برای مشارکت بانوان گیلانی در اهداء خون از بانوان واجد شرایط در تمام گروه‌های خونی به ویژه O مثبت و A منفی دعوت می شود تا در این پویش شرکت کنند.

وی با بیان اینکه علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای اهدای خون می‌توانند در ساعات اداری به شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ - ۰۱۳ در رشت و در طول روز با شماره ۳۳۳۲۶۰۰۶ - ۰۱۳ تماس بگیرند، افزود: پایگاه‌های انتقال خون رشت، بندرانزلی، آستارا، تالش، لنگرود، رودسر، فومن، لاهیجان "مرکز خونگیری آستانه‌اشرفیه و املش" آماده خونگیری از علاقمندان در تمامی گروه‌های خونی است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآروده‌های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.