نگاهی به دوازدهمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان

اهمیت حفظ انسجام درونی و پاسداری از استقلال بیرونی کانون وکلا


۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۱۹:۴۱ | کد خبر: ۳۰۴۹۲ چاپ

«بنیاد و بقای» کانون وکلا به عنوان خانه دوم وکلا بستگی به کیفیت و کمیت مشارکت اهل آن داشته و دارد. پس هرچه مشارکت بیشتر، استواری و ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود

اهمیت حفظ انسجام درونی و پاسداری از استقلال بیرونی کانون وکلا
کلانشهر : شهرام شاهی شاوون وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری گیلان نوشت:انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات پیش رو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان از چند جهت حایز اهمیت و محل تامل است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم.

هدف  انتخابات

انتخاب کاندیداها نه به منظور ریاست بلکه مدیریت امور صنفی و حرفه‌ای وکلا در سطحی استانی و با رای و مشارکت وکلای صاحب رای کانون صورت می‌پذیرد ماهیت این انتخابات بالذات سویه سیاسی و یا تجاری و اقتصادی نداشته و غیر انتفاعی‌ست.

 براین اساس روش‌ها و رفتارهای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را نیز در تناسب با این خصوصیت می‌توان دید و ارزیابی کرد. لذا ترجیح منطقی، عدم کاربست روش‌ها و رفتارهای انتخاباتی سیاسی و یا مبتنی بر رقابت‌های اقتصادی و از این قبیل است.

از مهمترین اهدافی که می‌توان برای کانون وکلا در تاریخ حیات آن تصور کرد، حفظ اتحاد و انسجام درونی و پاسداری از استقلال بیرونی است پس هر آنچه که موجب برهم خوردن یا آسیب به این دو شود روا نخواهد بود. به نظر می‌رسد درک

این خصوصیت نه تنها فقط در انتخابات هیات مدیره کانون وکلا ، بلکه در ادامه مسیر و فعالیت‌ها و اداره کانون نیز می‌بایست محل توجه قرار گیرد.

انتخاب شوندگان

برای اتحاد و انسجام درونی، افرادی را شایسته‌تر می‌توان تصور نمود که صرف نظر از حسن شهرت،از روحیه تعامل، گفتگو و اخلاق حرفه‌ای میان وکلاء برخوردار و توامان برای پاسداشت استقلال بیرونی از دانش، شجاعت و کارآمدی برخوردار باشند. مخصوصا اینکه کانون‌های وکلا به تناسب افزایش اعضا و نیاز به انواع خدمات حقوقی تخصصی، نقش بسیار مهمی در حوزه خدمات عمومی و مدنی پیدا کرده و حفظ این سرمایه اجتماعی با انتخاب شایستگان تضمین خواهد شد.

 انتخاب کنندگان

«بنیاد و بقای» کانون به عنوان خانه دوم وکلا بستگی به کیفیت و کمیت مشارکت اهل آن داشته و دارد. پس هرچه مشارکت بیشتر، استواری و ماندگاری آن نیز بیشتر و صد البته این مشارکت‌ها نمی‌بایست صرفا محدود به موسم انتخابات شده و دیگر فراموش شود بلکه استمرار آن در نظارت، پایش و فعالیت موثر در ارکان و کمیسیون‌های تابعه توسط قاطبه وکلا نقش تعیین کننده ‌ای خواهد داشت.

استقلال کانون وکلا به نوعی ریشه در استقلال وکیل دارد

این مفهوم نه فقط در مقام مواجهه با نهادهای قضایی و حاکمیتی بلکه در مجموعه صنفی وکلا هم تبلور فردی و حیثیتی میابد و از آن جمله استقلال وکیل در انتخاب اعضای هیات مدیره است که می‌تواند با رای مخفی به کاندیداهای مورد اعتماد خود مستقلا مشارکت نماید

  افزایش جمعیت وکلا نیازهای و مطالبات جدید

گذشته از اداره امور قانونی و جاری کانون وکلا، برهمگان روشن است که جمعیت وکلا و خصوصا وکلای جوان نسبت به گذشته بسیار بیشترشده و خواهد شد به فراخور این وضعیت و با وصف برخورداری از چند نسل سنی از وکلا ، نیازها و مطالبات جدیدی رخ نموده که شناسایی این نیازها و خواسته‌ها و برنامه‌ریزی برای آن متناسب با مقدورات و امکانات فردی و جمعی کانون، بعد از اهداف اصولی پیش گفته، اهمیت بسیاری دارد به نظر می‌رسد طرح، بحث و نقد ایده‌ها بدون شعارگرایی از سوی کاندیداها و همچنین انتخاب کنندگان در موسم انتخابات، بسیار توان افزا و برای هیات مدیره منتخب بعدی هم قابل استفاده و پیگیری خواهد بود.

آنچه مهم می‌نماید اعتلای کانون وکلا و انسجام هرچه بیشتر اعضای آن برای خدمت رسانی شایسته به شهروندان و مردم است.

 امید که همین هم واقع شود.

نظر شما:

security code