مقایسه تصویری قیمت چند خوراکی سال 1391 و 1401در بازار رشت

بیدار شدن اصحاب کهف وسط بازار رشت!


۱۴۰۱/۱۱/۰۹ - ۱۶:۱۸ | کد خبر: ۳۰۹۲۲ چاپ

کلانشهر با استناد به عکس‌های آرشیوی خرداد 1392 و چند عکس الهه فلاح از بازار رشت در بهمن ماه 1401 به مقایسه قیمت تعدادی اقلام خوراکی پرداخته و افزایش قیمت سرسام آور مواد غذایی طی 9سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم را مرور کرده است

بیدار شدن اصحاب کهف وسط بازار رشت!
اختصاصی کلانشهر: با وجود آنکه افزایش قیمت انواع کالاها طی سال‌های گذشته در ایران به صورت روزمره، زندگی اکثر مردم را با شرایط دشوار و بحرانی مواجه کرده است اما همچنان نگاهی به قیمت‌های چند سال قبل و مقایسه با قیمت‌های فعلی،زمینه تحیر همگانی را ایجاد می‌کند.

قیمت‌های بازار بزرگ رشت معمولا اندکی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها کمتر است. اما در حال حاضر قیمت‌ها در بازار رشت هم آنقدر روند افزایشی دارد که خریداران و حتی فروشندگان این بازار آرزو می‌کنند کاش نرخ‌ها به چند سال قبل برگردد. هر چند که در آن روزها هم «گرانی» وجود داشت. اما نرخ تورم و میزان دخل و خرج، تناسب حداقلی با زندگیِ بخش زیادی از مردم داشت.

کلانشهر با استناد به عکس‌های آرشیوی خرداد 1392 و چند عکس الهه فلاح از بازار رشت در بهمن ماه 1401 به مقایسه قیمت تعدادی اقلام خوراکی پرداخته و افزایش قیمت سرسام آور مواد غذایی طی 9سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم را مرور کرده است.

بازار رشت 1392

مقایسه‌ای که نشان می‌دهد طی 9سال گذشته قیمت‌ها چگونه سر به فلک گذاشته و چه بر سر سفره‌های مردم ایران و گیلان آمده است.

به طور مثال صدها سال است که ماهی یکی از غذاهای اصلی سفره‌های مردم گیلان است.

بازار رشت ماهی 1392
اما مدت‌هاست که رودخانه‌های گیلان و دریای کاسپین به دلیل آلودگی، کمترین تعداد ماهی را در دل خود پرورش می‌دهند و مردم دل‌خوش داشتند که با وجود کمبود ماهی رودخانه‌ها و دریایی و گرانی قیمت گوشت قرمز و مرغ، با ماهی قزل آلا می‌توانند پروتئین حداقلی را جبران کنند.
بازار رشت قزل آلا 1392
اما ماهی قزل‌آلایی که سال 1391 در بازار رشت هر کیلو حدود 10هزار تومان و در مواقعی کمتر بود در حال حاضر به بیشتر از 100هزار تومان رسیده است.
برنج بازار رشت 1392

برنج که خوراک عمده اکثر مردم گیلان است هم ازکیلویی 7هزار تومان حدود یک دهه قبل به بیشتر از 100هزار تومان جهش کرده است.

گردو بازار رشت 1392

هر کیلو گردو از 44هزار تومان به حدود 300هزار تومان رسیده است.

گردو بازار رشت.jpeg

سیر هم در سفره‌ی غذایی مردم گیلان یکی از طعم دهنده‌های غیر قابل حذف است.

سیر بازار رشت 1392

سیر خشک از کیلویی 2هزار تومان در سال91 به 80هزار تومان و در مشاهدات دیگری به بیش از 150هزار تومان هم رسیده است.

سیر بازار رشت.jpeg

زیتون هم بواسطه وجود رودبار از «مزه»های همیشگی سفره‌ی گیلانی‌هاست.
بازار رشت زیتون 1392
مردم گیلان زیتون را حدود 10سال قبل هر کیلو از 6تا 9هزار تومان تهیه می‌کردند اما در حال حاضر در کمتر نقطه‌ای از گیلان، زیتون با کیفیت حداقلی، کمتر از 50هزار تومان پیدا می‌شود و زیتون با کیفیت، قیمتی بیشتر از 90هزار تومان دارد.
زیتون بازار رشت.jpeg

این لیست را می‌توان به تمام مواد غذایی موجود در بازار رشت و دیگر مراکز خرید گیلان و ایران تعمیم داد.

بازار رشت ترشی رب 1392انار و آلوچه
انواع رب آلوچه و انار که حدود یک دهه قبل هرکیلو حدود 5هزار تومان عرضه می‌شد در حال حاضر به بیش از 100هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت مواد خوراکی در مواردی یادآور همون مثال اصحاب کهف است که بعد از 300سال از خواب بیدار و با تغییرات عجیبی در محل زندگی‌شان مواجه شدند.
بحران اما از جایی بیشتر احساس می‌شود که افزایش قیمت‌ها در ایران سرِ ایستادن ندارد و آنچه شمار زیادی از شهروندان پیش روی خود می‌بینند فقیرتر شدن و حذف هفتگی و ماهیانه خوراکی‌های معمولی از سفره‌هایشان است.
ماهی شور دودی اشبل بازار رشت 1392ماهی دودی ماهی شور بازار رشت.jpeg