رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد در گیلان با اشاره به اینکه سرطان گوارش شایع ترین علت مرگ و میر در استان است، گفت: این بیماری در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است.

سرطان دستگاه گوارش شایع ترین علت مرگ و میر در گیلان
کلانشهر:فریبرز منصور قناعی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان اظهار کرد: پرهیز از مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، داشتن فعالیت بدنی منظم، کنترل وزن و پرهیز از چاقی از راهکارهای موثر پیشگیری از سرطان به شمار می رود.

وی افزود: سرطان به گروه بزرگی از بیماریها اطلاق می شود که در آن رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول ها وجود دارد و هر عضوی از بدن می تواند به این بیماری مبتلا شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد در گیلان با اشاره به اینکه سرطان گوارش شایع ترین علت مرگ و میر در استان است، گفت: سرطان های دستگاه گوارش در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است.

وی با بیان اینکه سرطان بیماری است که سبب افزایش سلول های نابالغ در بدن می شود و به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی در جهان مطرح است، گفت: دومین علت مرگ و میر در جهان انواع سرطان ها هستند.

منصور قناعی به نقش پررنگ انواع تنباکو در مرگ و میر اشاره کرد و ادامه داد: ۲۲ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ها را افرادی که مصرف کننده انواع تنباکو در جهان هستند شامل می شود،

وی با تاکید بر اینکه سرطان ریه اولین نوع سرطان است که در دنیا به روی مردان شیوع بیشتری داشته است، ادامه داد: سرطان پروستات، روده بزرگ، معده و کبد و مثانه در مراحل بعدی انواع سرطان ها قرار دارند.

منصور قناعی با بیان اینکه در دنیا سرطان پستان، روده بزرگ، رحم و دهانه رحم در خانم ها بیشتر شایع است، افزود: بعد از سوانح رانندگی و بیماری های قلبی و عروقی سرطان ها سومین عامل مرگ و میر در ایران به حساب می آیند.

قناعی افزود: طبق بررسی های انجام گرفته بروز سرطان در کشور ما رو به افزایش است، گفت: میزان بروز سرطان روده بزرگ در گیلان پیشرونده و تقریباً سه برابر بیشتر از قبل شده است.

وی با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان نقش مهمی در درمان آن دارد، تصریح کرد: اکنون سرطان روده بزرگ پیشگیری شونده ترین سرطان در گیلان است و سرطان معده و پستان شایع ترین سرطان ها در ایران می باشد.

وی عدم مصرف سیگار و سایر مواد دخانی، مصرف غذاهای سالم، شیردهی مادر به فرزند، واکسینه شدن فرزندان، جلوگیری از آلودگی هوا و فعالیت های فیزیکی و ورزش را از عوامل پیشگیری از سرطان عنوان و مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و غذاهای سالم را توصیه کرد.

نظر شما:

security code