مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از برگزاری همایش «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» در شهرهای رشت، سیاهکل و املش خبر داد.

همایش «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» در رشت، سیاهکل و املش برگزار می شود

کلانشهر؛ به گزارش روابط عمومی اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، رضا ثقتی در گفت و گویی با اشاره به اهمیت آل‌ بویه در تاریخ اسلام و ایران دوره اسلامی و نقش این خاندان در تبلیغ و ترویج فرهنگ شیعی، بازشناسی اثرگذاری آنها در تاریخ این سرزمین را مورد تأکید قرار داد. 

 

وی ادامه داد: آل بویه برای تعالی فرهنگی جامعه، اهتمامی جدی داشتند و زمینه سازی مناسبی در راستای رشد و توسعه فرهنگ انجام دادند به گونه‌ای که طبق اسناد تاریخی ؛ در سایه حکومت‌گری این خاندان، دانشمندان بسیاری در علوم مختلف ظهور کرده و تألیف کتاب و توسعه کتابخانه ها رو به فزونی گذاشت. 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه سخنانش یادآور شد: فراخوان همایش «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» برای دریافت تازه‌ترین مقالات و پژوهش‌های محققان و تاریخ پژوهان از ماه‌ها قبل اعلام شده بود و حدود ۵۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد، در داوری و بازبینی نهایی؛ ۲۸ مقاله در پنل‌های تخصصی که سوم اسفند ماه 1401 به میزبانی تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد، ارائه می‌شوند. 

 

وی با تصریح اینکه این همایش علاوه بر دانشگاه گیلان، چهارم اسفند ماه در مجتمع فرهنگی هنری مهیار دیلمی سیاهکل و سیزدهم اسفند ماه در تالار لوزان املش نیز برگزار خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم با برگزاری شایسته این همایش، گامی استوار در جهت در اختیار گذاشتن آخرین پژوهش ها برای تسهیل زمینه تحقیق تاریخ ‌پژوهان قرار دهیم. 

 

ثقتی مقالات ارائه شده را دارای سطح کیفی بالایی خواند و ابراز اطمینان کرد که چاپ کتاب مجموعه مقالات همایش آل بویه، به عنوان رویدادی مهم، منابع جدیدی پیش روی محققان می‌گذارد. 

 

وی از حمایت‌های دکتر عباسی استاندار گیلان و تلاش‌های دکتر فرخی و حجت ‌الاسلام صفری نمایندگان سیاهکل و لاهیجان و رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری های سیاهکل و املش، دانشگاه گیلان، صدا و سیمای مرکز استان، استادان دانشگاه و محققان قدردانی کرد .

 

همایش نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام با محورهای : آل بویه و جغرافیای گیلان ، دیلمان و طبرستان - آل بویه و حکومت های ایرانی - آل بویه و تشیع - تأثیر آل بویه بر جهان اسلام - آل بویه و فرهنگ ایرانی - مفاخر آل بویه - تاریخ نگاری آل بویه - معماری عصر آل بویه - علم کلام و فقه در عصر آل بویه - علوم در عصر آل بویه با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دانشگاه گیلان گیلان برگزار می‌شود

نظر شما:

security code