وزارت شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه از پایان عملیات ارزیابی خسارت در مناطق زلزله زده جنوب این کشور خبر داد و اعلام کرد که زلزله ۳۸۴ هزار و ۵۴۵ واحد مسکونی را در ۱۱ استان ترکیه تخریب کرده است.

پایان ارزیابی خسارت/ زلزله ۳۸۴ هزار واحد مسکونی ترکیه را تخریب کرده است

کلانشهر: این وزارتخانه امروز با انتشار بیانیه ای افزود: این میزان واحد مسکونی در ۱۰۵ هزار و ۷۹۴ ساختمان و بنا قرار داشته که دچار خسارت سنگین و تخریب شده و یا نیاز به تخریب فوری دارد.

 

به اعلام این مرجع، ۱۳۳ هزار و ۵۷۵ واحد مستقل در ۲۴ هزار و ۴۶۴ ساختمان واقع در ۱۱ استان زلزله زده در جنوب ترکیه دچار آسیب و خسارت متوسط و یک میلیون و ۹۱ هزار و ۷۲۰ واحد مستقل در ۲۰۵ هزار و ۸۶ ساختمان نیز دچار آسیب و خسارت جزئی شده است.

 

وزارت شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه همچنین اعلام کرد: در مناطق زلزله‌زده سه میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۰۵ واحد مستقل در ۸۳۰ هزار و ۷۸۳ ساختمان توسط گروه‌های تخصصی شامل هفت هزار و ۳۲۸ کارشناس و ۴۰۰ استاد از ۲۰ دانشگاه فنی در محدوده مطالعات و بررسی ارزیابی خسارت قرار گرفته است.

 

بنا به اعلام این مرجع، در آدانا، آدی‌یامان، دیاربکر، الازیغ، غازی آنتپ، قهرمان ماراش، مالاتیا، هاتای، کیلیس، عثمانیه و شانلی اورفا در مجموع ۲۰ هزار و ۶۶۲ ساختمان و ۷۱ هزار و ۵۲ بخش مستقل تخریب شده است.

 

مراد کوروم وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه امروز اعلام کرد که موسسات تخصصی هم علاوه بر ارزیابی خسارت، مطالعات زمین شناختی و چگونگی ساخت شهرک‌های جدید در مناطق زلزله زده با چشم انداز اسکان ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده ارزیابی را آغاز کرده‌اند و به زودی عملیات ساخت ۳۰ هزار واحد در این مناطق شروع خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۶ فوریه ۲۰۲۳ جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

 

در جریان این زمین لرزه ۷.۷ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد.

 

یونس سزر رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در جدیدترین آمار خود از افزایش شمار قربانیان زلزله اخیر این کشور به ۴۱ هزار و ۱۵۶ نفر خبر داد و اعلام کرد که در جریان این زلزله در ۱۱ استان قهرمان‌ماراش، غازی‌آنتپ، شانلی‌‎اورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، هاتای، کیلیس، مالاتیا و الازیع حدود ۱۱۰ هزار نفر هم مجروح شدند.

 

در پی این زلزله، اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و مجلس ترکیه نیز به پیشنهاد دولت این کشور، وضعیت فوق‌العاده سه ماهه‌ای را در ۱۱ استان زلزله زده تصویب کرد.