رئیس سازمان چای از آغاز عقد قرارداد با کارخانجات چایسازی خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۷۰ کارخانه چایسازی شمال کشور برای عقد قرارداد خرید تضمینی برگ سبز بهاره در سال جاری اعلام آمادگی کردند.

۱۷۰کارخانه چایسازی آماده خرید برگ سبز بهاره
کلانشهر: حبیب جهانساز، از آغاز عقد قرارداد سازمان چای کشور با کارخانجات چایسازی در سال زراعی ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: سازمان چای کشور از امروز برای خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور با همه کارخانجات چایسازی عقد قرارداد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هر ساله پس از اعلام نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای از سوی دولت و ابلاغ آخرین دستورالعمل‌ها، این سازمان با کارخانجات چایسازی قرارداد می‌بندد، افزود: صاحبان کارخانجات چاسازی قبل از بازگشایی واحد خود با ارائه اسناد و مدارک لازم مانند پروانه بهره برداری، اسناد مالکیت کارخانه، گزارش عملکرد سال گذشته در پرداخت مطالبات چایکاران و نداشتن بدهی، می‌توانند قرارداد خرید تضمینی را امضا کنند.

رئیس سازمان چای کشور در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به اعلام آمادگی بالغ بر ۱۷۰ کارخانه چایسازی شمال کشور برای عقد قرارداد در سال ۱۴۰۲، افزود:شرایط عقد قرارداد در سامانه سازمان چای بارگذاری شده است.

جهانساز، با بیان اینکه هم اکنون باغات چای آماده است و لذا از اوایل اردیبهشت ماه می توانیم برداشت برگ سبز بهاره و خرید تضمینی را آغاز کنیم، گفت: امیدواریم با توجه به قیمت های پیش بینی شده، امسال برگ سبز کیفی تری برداشت و چای کیفی تری در کارخانجات تولید شود.

وی ادامه داد: براساس تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی،نرخ تضمینی خرید برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شد و همچنین قیمت برگ سبز چای درجه دو با ۶۲ درصد افزایش به ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان رسید.

رئیس سازمان چای همچنین از پرداخت مبلغ ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات جاری و سرمایه‌ای از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور به چایکاران و واحدهای چایسازی در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این رقم نسبت به سال قبل تر ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه این تسهیلات برای بهداشتی نمودن، برندسازی و خرید ماشین آلات برای کارخانجات چایسازی و همچنین بهزراعی، تغدیه و نگهداری، احیاء باغات رهاشده، بیمه فراگیر، خرید کود شیمیایی و ماشین آلات برداشت و هرس به چایکاران پرداخت شده است، گفت: پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دارد.

جهانساز از برداشت ۱۱۶ هزار و ۳۱۶ تن برگ سبز چای به ارزش ۹۴۹ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان توسط چایکاران گیلان و مازندران در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: بیش از ۵۵ هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران در ۲۸ هزار هکتار باغ چای به پرورش و تولید برگ سبز چای اشتغال دارند.