نقدی به خداحافظی رضا کیانیان از فضای مجازی؛

دوره عجیبی‌ست مربی! همه چیز را همه می‌بینند؛ ما را به خیر و شما را هم به سلامت


۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۲۳:۴۴ | کد خبر: ۳۳۱۰۸ چاپ

رضا کیانیان در واکنش به نقل قول رادیو فردا از وی، با انتشار مطلبی در حساب اینستاگرام خود، از فضای مجازی خداحافظی کرد و نوشت: ««این آخرین پست من است. خداحافظ همگی»، اما چند نکته را نباید از چشم دور داشت... 

دوره عجیبی‌ست مربی! همه چیز را همه می‌بینند؛ ما را به خیر و شما را هم به سلامت
کلانشهر: نهال موسوی  در عصر ایران نوشت: چند روز قبل که کیومرث پوراحمد فوت کرد، گویا رضا کیانیان یک استوری در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و خطاب به مرحوم پوراحمد حرفهایی زده بود. بعد از این که استوری کیانیان انعکاس خبری یافت و رسانه‌های خارج از کشور هم آن را بازتاب دادند، کیانیان ادعا کرد که این نوشته او نیست و جعلی است.

کیانیان در پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «نمی دانم ذهن های بیمار چرا حرف های خودشان را به دیگران نسبت می دهند و منتشر می کنند! این پست یا استوریِ من نیست. تازه دیروز یکی از دوستانم برایم فرستاد. قبل اش به خاطرش کلی فحش خورده بودم و کلی هم برایم هورا کشیدند. صفحه ی من مشخص است. آدرس دارد.

گاهی بهتر است قبل از حکم دادن - چه این طرفی و چه آن طرفی - چند دقیقه وقت بگذاریم و راست و دروغ هر مطلبی را بفهمیم. من هر چه بخواهم بنویسم ، در صفحه ی خودم می نویسم. نه از فحاشان می ترسم و نه هورا کشان مغرورم می کنند. سال هاست خودم را می شناسم و سعی کردم خودم باشم. آن قدر جسارت دارم حرف خودم را بزنم.

 به قول دوستم حبیب احمد زاده .«بلاهت داخلی و خباثت خارجی» هر دو می کوشند فضای جامعه را دو قطبی کنند. من از هر دو ضربه خورده ام. از هر دو طرف زخمی شده ام. لشگر های سایبری داخل و خارج در حال کارند. هر دو کارشان دروغ پردازی و شایعه پراکنی ست. از هر دو بیزارم. ازدروغ بیزارم. از تهمت بیزارم. از پشت هم اندازی بیزارم. از دو قطبی گری بیزارم. همیشه سعی کردم خودم باشم. راه خودم را بروم. چه فحش و ناسزا نثارم شود، چه تشویق و هورا . والسلام ، نامه تمام.» 

برخی زیر همین پست کیانیان نوشتند که خود آنها این استوری او را دیده‌اند که زود هم پاک کرده‌ است و ... کیانیان بعد از چند ساعت بخش کامنت‌ها را بست و 2 جمله دیگر به همین متن فوق اضافه کرد و نوشت: «این آخرین پست من است. خداحافظ همگی».

واقعیت این است که در جهان امروز  هر شخصی هر پست یا استوری یا محتوایی که منتشر می‌کند کاملا در معرض دید همگان است، حال اگر یک سلبریتی یا شخص معروف یا اصطلاحا public figure «چهره شناخته شده» باشد، دیگر تمام رفتار و گفتار او زیر ذره‌بین مخاطبان است. 

هر حرف، کلمه‌ یا جمله‌ای از او به شدت مورد مکاشفه ، تحلیل و نقد قرار می‌گیرد و بالطبع بازخورد خواهد داشت. امروزه دیگر حداقل در فضای مجازی نمی‌توان کتمان کرد اما قطعا راه‌های دیگری برای رهایی از چنین مشکلاتی هم وجود دارد. 

قطعا اولین راه پذیرفتن عمل انجام داده و معذرت خواهی است، حال به هر دلیل که باشد. 

راه‌هایی هم وجود دارد که برخی همواره از آن بهره می‌برند، مانند این که گوشی من هک شده، یا شخصی به هر دلیلی از گوشی من سواستفاده کرده و این پست را منتشر کرده است، یا این که فوتوشاپه و ...

اما قطعا انکار و بعد هم نگاه از موضع بالا به پایین و متهم کردن عالم و آدم و کشاندن پای بسیاری مسائل دیگر به چنین اتفاقی برای امروزه امری منسوخ است.  

فارغ از ارزش گذاری و ارتباط یا عدم ارتباط موضوعات، باز به دلیل همین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در چند ماه گذشته چند نفر شاخص و شناخته شده دیگر هم با جنجال همراه بودند، لیلی گلستان و عبدالکریم سروش نمونه‌های بارز آن بودند که لیلی گلستان تمام اتفاقات را به شخص دیگری (دوستی) مرتبط دانست که برای چند ساعت به اکانت اینستاگرام او دسترسی پیدا کرده بود! و عبدالکریم سروش هم بعد از اظهار نظر درباره یک بازیگر خانم به طرفداران او و منتقدان خودش ناسزاهایی با سبک و ادبیات خودش نثار کرد! مانند: بهایم، خفاشکان نورستیز، کرکسان جیفه خوار و ... !

 

اما شاید بزرگترین این اتفاقات جریان رعنا رحیم پور در بی‌بی‌سی فارسی بود که عاقبت به کناره گیری او از این شبکه خبری منجر شد. 

زمان اتفاقات رعنا رحیم پور در یادداشتی به نکاتی اشاره کردم و دوباره تکرار می‌کنم که دیگر هیچ سخن یا عملی نمی‌تواند مخفی بماند (علی الخصوص برای افراد شناخته شده) و هر لحظه امکان دارد هر ارتباط یا سخنی که در یک موقعیت بسیار ساده یا خصوصی زده شده است، به عنوان مدرکی رو شود.

در طرف مقابل هم مخاطبان هیچ رحم و شفقتی ندارند چون خود را در معروفیت و مطرح شدن افراد سهیم می‌دانند به همین دلیل اشتباه سهوی یا عمدی او را برنمی‌تابند و واکنش نشان خواهند داد.

جهان امروز به گونه‌ای است که هر عمل و هر گفتاری باید سنجیده باشد، دیگر هیچ مرزی هم به لحاظ موقعیتی یا جغرافیایی وجود ندارد و همگی انگار در یک گیتی بینهایت بزرگ و شفاف در کنار هم زندگی می‌کنیم.

مورد رضا کیانیان از این جهت با عکس العمل شدید همراه شد که از اساس وجود آن استوری را منکر شد و مخاطبانی که آن را دیده بودند نتوانستند چنین قضیه‌ای را بپذیرند.

پیشتر هم در مواردی افرادی چون زید آبادی، شهاب حسینی به دلایلی از شبکه‌های اجتماعی خداحافظی کرده بودند ولی بعد دوباره برگشتند، حال باید دید که خداحافظی رضا کیانیان چه شکلی خواهد بود؟

در فیلم آژانس شیشه‌ای سلحشور (رضا کیانیان) به حاج کاظم (پرویز پرستویی) می‌گفت: «دوره ات گذشته مربی» حال باید به کیانیان گفت: دوره غریبی‌ست مربی، همه چیز را همگان می‌بینند ؛ ما را به خیر و شما را هم به سلامت ...

نظر شما:

security code