در مطالعه ‌ای که اخیراً در مجله انجمن آلزایمر منتشر شده است، محققان اثرات رژیم کتوژنیک مدیترانه ‌ای اصلاح‌ شده با کربوهیدرات کم را بر میکروبیوم روده و متابولوم بیماران در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بررسی کردند.

رژیم غذایی مدیترانه بهترین گزینه برای آلزایمر
کلانشهر: اگرچه آسیب شناسی بیماری آلزایمر شامل چندین تغییر سیستمیک است اما اختلال در تنظیم متابولیک یک تغییر اولیه است که در سراسر بیماری آلزایمر مشاهده می شود. با این حال، شناسایی متابولیت‌های مرتبط با بیماری آلزایمر کار ساده ای نیست زیرا علائم متابولیکی آن با جنسیت و ژنوتیپ آپولیپوپروتئین (APOE) متفاوت است.

مطالعات ارتباط بین بروز بیماری آلزایمر و متابولیت‌هایی مانند بتا هیدروکسی بوتیرات، والین و استون را نشان داده ‌اند. علاوه بر این، تری گلیسیریدها با اختلال شناختی خفیف (MCI) و شروع بیماری آلزایمر دخیل هستند. به طور شگفت انگیزی، کشف ارتباط روده-مغز (GBA) منجر به اکتشاف یک میکروبیوم روده تغییر یافته در بیماری آلزایمر شده است.

به گفته محققان اسیدهای صفراوی مسئول حذف کلسترول در مغز هستند که تجمع آن می تواند منجر به انسفالوپاتی کبدی شود، یک بیماری کبدی که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. از آنجایی که میکروبیوتای روده اسیدهای صفراوی را تبدیل می‌کند، یکی دیگر از زمینه‌های جذاب در تحقیقات بیماری آلزایمر است.

محققان مشاهده کردند:رژیم کتوژنیک مدیترانه‌‌ای اصلاح‌ شده با کربوهیدرات کم باعث افزایش سطح آمیلوئید β 42 (Aβ42) و کاهش سطح تاو در مایع مغزی نخاعی (CSF) می شود. همچنین سطح هموگلوبین A1c (Hb1Ac)، انسولین و تری گلیسیرید را در بیماران اختلال شناختی خفیف افزایش داد.

علاوه بر این، رژیم مدیترانه ای به طور قابل توجهی بر جمعیت میکروبی روده، از جمله مایکوبیوم و متابولیت های مدفوع تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، رژیم کتوژنیک مدیترانه‌ ای با کربوهیدرات کم فراوانی نسبی گونه های باکتریایی Enterobacteriaceae، Akkermansia و غیره و گونه‌های قارچی را در بیماران اختلال شناختی خفیف افزایش داد.

پیامدهای مستقیم این تغییرات روده بر روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) نامشخص است و به گفته محققان نیازمند مطالعات بیشتری در آینده است.

اسیدهای صفراوی متابولیسم کلسترول را تنظیم می کنند. بر این اساس، محققان ارتباط ‌های خاص رژیم مدیترانه‌ ای با کربوهیدرات کم را بین میکروب‌های حاوی هیدرولاز نمک صفراوی (BSH) و برخی اسیدهای صفراوی پیدا کردند. با این حال، پژوهشگران ارتباط خاص رژیم غذایی را بین طبقه بندی های وسیع تر اسیدهای صفراوی مشاهده نکردند.

 این کارآزمایی طولی از روش‌های آماری استفاده کرد که پراکندگی و ترکیب داده‌ها را در نظر می‌‌گرفت و ویژگی‌های میکروبی و متابولیتی خاص رژیم غذایی و عملکرد شناختی را شناسایی کرد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Alzheimer’s Association منتشر شده است.