وزیر صمت: هفته آینده دعوتنامه برای ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

موعد ثبت نام جدید خودرو مشخص شد/ چه کسانی می توانند پول بلوکه شده را خارج کنند؟

کلانشهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اردیبهشت امسال مجددا ثبت نام خودرو داریم، گفت: برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید، برنامه زیادی داریم که جزئیات آن به زودی منتشر می شود.

 

وزیر صمت در رابطه با افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو گفت که این موضوع هم مربوط به تورم 10 سال گذشته است و افزود: در بخش خودرو چندین چالش وجود دارد که قبلا هم در یک برنامه ای از من سوال شد و گفتم که بله مافیا داریم، چهار سال نیز کاهش تولید داشته ایم و تقاضا انباشته شده داشته ایم و در سال 1401 تولید نسبت به سال قبل از 39 درصد افزایش داشته و تولید به یک میلیون و 350 هزار دستگاه رسیده است لذا در خودرو با مشکل کمبود عرضه مواجه بودیم.

 

وزیر صمت با بیان اینکه مجددا در اردیبهشت امسال ثبت نام خودرو داریم، گفت: خودروسازان برای امسال وعده تولید 2 میلیون دستگاه خودرو داده اند اما ما روی عدد 1.7 میلیون دستگاه حساب می کنیم.

 

وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: ما در بازار خودرو دو مساله همزمان داریم که این دو مساله با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است. مساله اول ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است زیرا با این شکاف خودرو خاصیت حفظ ارزش پول را می یابد و لذا وقتی مردم انتظار تورم دارند دنبال حفظ دارایی هستند و یکی از گزینه های خوب نیز برای این کار خودرو است و لذا در این بخش با تقاضای کاذب مواجه می شویم ضمن اینکه با توجه به مسائل دیگر از جمله عدم واردات و افزایش قیمت ارز و همچنین بحث مافیا در بازار خودرو مشکلات این حوزه زیاد می شود.

 

برخی خودروسازان موجب التهابات بازار خودرو بودند

وی با بیان اینکه بعضی از خودروسازان بویژه مونتاژکاران به التهابات بازار دامن می زنند، گفت: به عنوان مثال مواردی بوده است که این خودروسازان خودرو می فروختند و بخشی از پول را سکه دریافت می کردند و یا ثبت نامی را اعلام می کردند و همان موقع هم مطالبه پول زیادی را مثلا 800 میلیون می کردند و ثبت نام که مثلا ساعت 8 آغاز می شد در نهایت یک ربع نیز به پایان می رسید بنابراین عدم شفافیت در عرضه وجود داشت که این موضوع را حل کردیم و حل این موضوع این مافیا را به حرکت درآورده است و هجمه هایی را ایجاد می کنند.

 

تلاش وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده

وی افزود: در مورد واردات خودرو نیز اقداماتی انجام شده و از آنجا که از سال 97 واردات خودرو ممنوع بود لذا با چالش هایی مواجه بودیم اما واردات خودرو کارکرده در دستور کار ما قرار دارد و معتقدیم واردات خودروهای نو و کارکرده در کنار افزایش تولید در سال جاری می تواند بازار را به تعادل برساند.

 

وزیر صمت اظهار داشت: با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو و همچنین واردات خودروهای نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور از جمله قانون مالیات بر عایدی سرمایه می توان چالش های خودرو را حل کند.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت کارخانه ای خودرو شاهین با محاسبه مالیات و سایر هزینه ها 400 میلیون تومان است، گفت: متقاضیان خرید شاهین که به در طرح یکپارچه ثبت نام کرده اند از هفته آینده خودروهای خود را تحویل می گیرند و تا سه ماه آینده تمام متقاضیان این خودرو، خودروی خود را خواهند گرفت و ضمن اینکه در اردیبهت ثبت نام جدید خواهیم داشت. این در حالی است که خودرو شاهین در بازار 700 میلیون تومان است و سوال اینجاست که این قیمت را چه کسانی در بازار رقم می زنند که باید بگویم مافیا.

 

وزیر صمت بیان داشت: سال گذشته شاهین روزانه 60 دستگاه تولید می شد و امسال روزانه 250 دستگاه تولید می شود لذا این افزایش قیمت منطقی نیست.

 

وی بیان داشت: در مجموع در حوزه خودرو یک عامل مردم است و تقاضای واقعی و غیر واقعی این بخش است ضمن اینکه مافیا نمی خواهد که این قیمت های بالا شکسته شود.

 

وزیر صمت با اشاره به قیمت سازی در حوزه خودرو ، اظهار داشت: برای رفع این معضل باید تولید خودرو را افزایش داد و ضمن اینکه بر واردات متمرکز شویم.

 

وی در پاسخ به ای سوال که چه زمانی قیمت کارخانه و بازار خودرو به یکدیگر نزدیک می شود، گفت: ما امیدواریم که امسال این قضیه حل شود، سال گذشته آمار تولید خودرو افزایش یافت.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال رشد تولید در بخش خودرو تقویت می شود، اظهار داشت: یک عده از این مساله زیان می برند. از شرایط ناپایدار در حوزه خودرو عده ای نفع می برند. اما ما پیش بینی می کنیم تا اواسط سال جاری در بسیاری از خودرو قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود و تا پایان سال نیز شکاف قیمت و فاصله قیمتی را دیگر نداشته باشیم برآوردهای ما نشان می دهد تقاضای جامعه و میزان تولید می تواند ما را به تعادل برساند ضمن اینکه مردم در مورد قیمت سازی های کاذب در بخش خودرو دقت نکنند.

 

وی افزود: در خصوص تورم خودرو تا آبان ماه گذشته تورم کاهشی بود اما از آذر به بعد با توجه به جنگ ارزی طبیعتا فاصله بین قیمت کارخانه و بازار را ایجاد کرد و این موضوع تقاضا دلالی را ایجاد کرد.

 

وزیر صمت اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و 550 هزار دستگاه تولید شد و برنامه امسال خودروسازان برای تولید بیش از دو میلیون دستگاه است اما ما بر روی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه حساب کرده ایم.

 

وی در مورد ساز و کار نوبت دهی بجای قرعه کشی در خودرو بیان داشت: من می توانم به تمام کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می کنند خودرو خواهد رسد. قرعه کشی به طور کامل کنار گذاشته شده است و از هفته آینده انعقاد قراردادها و تحویل خودروها آغاز می شود و با توجه به اینکه خودرو براساس نوبت دهی تحویل می شود در نتیجه هر فردی که ثبت نام کند خودرو تحویل می گیرد.

 

وزیر صمت بیان داشت: در نیمه دوم هم در تلاش هستیم که فروش قسطی (لیزینگی) خودرو را فراهم کنیم و صف فروش خودرو در مورد خیلی از خودروها از بین می رود ضمن اینکه در مورد بسیاری از خودروهای سایپا در مهرماه سال گذشته قرعه کشی حذف شد.

 

فاطمی امین درباره حساب وکالتی خودرو بیان داشت: برخی از بانک ها متاسفانه همکاری خوبی نداشتند و با وجود انصراف متقاضی نسبت به رفع مسدودی حساب ها اقدام نکردند که در دور بعدی ثبت نام این بانک ها را مشارکت نخواهیم داد.

 

وزیر صمت اظهار داشت: ما هر روز پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم بانک ها مشتری مداری را رعایت کنند و نسبت به رفع انسداد حساب وکالتی اقدام کنند.

 

وی افزود: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، نمی توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد و حتی من به عنوان وزیر صمت منتقد این صنعت هستم اما این صنعت رو بهبودی است. بطوری که در تولید روند خوبی گرفته است و ضمن اینکه در پایداری تولید نیز روند خوبی گرفته است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: البته امسال در بحث رضایت مشتریان حساسیت خاصی خواهیم داشت و همچنین امسال 9 محصول جدید مانند اطلس، ریرا و ... در حوزه خودرو برای اولین سال منتشر می شود.

 

وزیر صمت اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در حوزه خودرو کاهش آلایندگی است و در این زمینه نیز برنامه هایی داریم.

 

جزئیات رفع انسداد پول خریداران خودرو

فاطمی امین اظهار داشت: متقاضیان خرید خودرو از طرح یکپارچه که نوبت دهی آن ها برای تحویل خودرو تا تابستان باشد با آنها قرارداد منعقد می شود اما کسانی بعد از مهر خودرو به آن ها تحویل داده می شود می توانند نسبت به رفع انسداد پول هایشان در بانک اقدام کنند اما نوبت شان حفظ خواهد شد.