چند سوال از مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛

با کدام امکانات از آمار ۱.۵۰۰.۰۰۰ گردشگر نوروزی در منطقه آزاد انزلی می گویید؟


۱۴۰۲/۰۱/۲۸ - ۱۹:۵۹ | کد خبر: ۳۳۲۷۹ چاپ

حضور یک و نیم میلیون گردشگر طی فقط 2هفته در منطقه‌ی کوچکی که امکانات تفریحی و زیرساختی اندکی دارد و سال‌هاست درباره تفریحات دریایی و ورزش‌های ساحلی آن هم بیشتر از وجود امکانات، تبلیغات صورت گرفته چندان مطابق منطق ریاضی نیست.

با کدام امکانات از آمار ۱.۵۰۰.۰۰۰ گردشگر نوروزی در منطقه آزاد انزلی می گویید؟
اختصاصی کلانشهر :فاطمه صابری- بعد از پایان تعطیلات نوروزی، عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم مانند اکثر مدیران ایران که در ارائه عدد و رقمِ حضور گردشگر داخلی در شهرهای ایران با هم مسابقه گذاشته‌اند خبر داد که طی حدود 2هفته از تعطیلات نوروزی بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از فاز تجارت و گردشگری منطقه دیدار و از امکانات، خدمات و برنامه های نوروزی این منطقه استفاده کردند.

این مدیر پا را از این هم فراتر گذاشت و اعلام کرد از 26 اسفندماه گذشته تا 13 فروردین ماه 1402، 2 میلیون و 300 هزار گردشگر وارد محدوده منطقه آزاد انزلی شد.
این که سیستم آمارگیری فرهادی هم مانند روش عجیب شمارش گردشگران در ایران است یا خیر اطلاع دقیقی نداریم. یعنی همان روش مرسوم در ایران که اتومبیلی از تهران حرکت کرده و به دلیل عبور از البرز، قزوین و گیلان به طور جداگانه در هرکدام از این استان‌ها به نام‌ پلاکِ خودرو یک سفر ثبت می شود. آنهم نه فقط یک اتومبیل که از عوارضی این جاده‌ها عبور کرده بلکه هر اتومبیل با میانگین 4سرنشین.

سوالی که پیش می‌آید این است؛ یعنی طی حدود دو هفته تعطیلات نوروزی در منطقه آزاد روزانه بیش از 90هزار گردشگر تردد داشته است؟

اگر تعداد گردشگر بیش از دو میلیون و 300هزار نفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی را هم لحاظ کنیم یعنی در این مدت روزانه بیش از 135هزار تَن وارد محدوده منطقه آزاد انزلی شده‌اند.


آیا جاده‌های منتهی به منطقه آزاد ظرفیت حمل و نقل چنین حجمی از گردشگر را فقط طی یک شبانه روز دارد؟

آیا برای محدوده کوچک گردشگری کاسپین امکان پذیرش این تعداد گردشگر ممکن است؟

مگر تعداد رستوران‌ها، پاساژها، سرویس‌های بهداشتی و جشنواره‌های برشمرده آقای مدیر چه تعداد بوده‌اند که بتوانند حضور این حجم مسافر را مدیریت کنند؟

حضور بیش از یک میلیون گردشگر را با این سوالات به ذهن بسپارید که مثلا چند هزار گردشگر چند ساعت باید در صف انتظار توالت، بازدید از یک نمایشگاه، کنسرت، پاساژ، ورود و خروج پارکینگ و ...منتظر بمانند.

حالا به آماری که از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برای سرگرمی و رونق کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری برای یک و نیم میلیون مسافر انجام شده توجه کنید:در این مدت «2» نمایشگاه سوغات و صنایع دستی اقوام ایرانی و استان گیلان در راستای حمایت و تجاری سازی این هنر-صنعت و آشنایی مردم با توانمندی های اقوام مختلف کشور به منظور ارائه ایرانی کوچک برگزار شد، از سوی دیگر کنسرت های موسیقی فولکلور توسط استادان مطرح گیلانی، اجرای جنگ های شاد برای کودکان، مسابقه عکاسی موبایلی برای به اشتراک گذاشتن خاطرات خوش سفر به این منطقه، و همچنین جشنواره بادبادکها در روز طبیعت از مهمترین برنامه ها جهت تنوع بخشی به خاطرات تصویری، موسیقایی و خانوادگی مسافرین نوروزی منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شوند.

همین تمهیدات آقای مدیر و کادر مدیریتی منطقه آزاد هم نشان می‌دهد که حضور یک و نیم میلیون گردشگر طی فقط 2هفته در منطقه‌ی کوچکی که امکانات تفریحی و زیرساختی اندکی دارد و سال‌هاست درباره تفریحات دریایی و ورزش‌های ساحلی آن هم بیشتر از وجود امکانات، تبلیغات صورت گرفته چندان مطابق منطق ریاضی نیست.

طبیعتا آقای مدیرعامل بعد از سالها مدیریت باید مطلع باشد که حتی اگر درصد کمی از این تعداد گردشگر وارد منطقه آزاد انزلی شده باشند اما وقتی هزینه حضور در مراکز اقامتیِ کم تعداد در این محدوده بالاست، خبری از ماندگاری گردشگران در این منطقه نخواهد بود. وقتی «گردشگری» در حد سَرک کشیدن و برداشتن چند عکس سِلفی با دریا وارد کاسپین شود طبیعتا خبری از رونق کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری در سطح منطقه و استان گیلان هم نخواهد بود.



نویسنده: رضا عاطفی