به تازگی سویه ای جدید از ویروس کرونا در برخی کشورهای جهان شیوع یافته که Arcturus نام دارد. این سویه با نرخ انتقال بالا و توانایی بیشتر برای فرار از سیستم ایمنی ناشی از واکسن، تهدید فزاینده ای به شمار می رود.

سویه جدید کرونا چه ویژگی هایی دارد؟/کار افراد مبتلا به بیمارستان می کشد؟
کلانشهر: طی هفته های اخیر برخی کشورهای جهان همچون هندوستان و روسیه با سویه جدیدی از ویروس کرونا مواجه شده اند که از نوع  Arcturus XBB.1.16 محسوب می شود.

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه اعلام کرده است، این سویه جدید را از نزدیک تحت نظر دارند. بر اساس گزارش ها، XBB.1.16 در حال حاضر در ۲۹ کشور جهان مشاهده شده و در شرایطی که گمانه زنی ها در مورد موج جدید ویروس کرونا در حال افزایش است، درک علائم و ویژگی های غیرعادی این نوع جدید باید اولویت اصلی مردم و نهادهای بهداشتی باشد.

سویه  Arcturus  چیست؟
این سویه جدید کرونا یک نسخه بسیار جهش یافته از کووید-۱۹ محسوب می شود که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در هند شناسایی شد. سرشاخه این سویه جدید که اومیکرون نام دارد، بیش از ۴۲ جهش در پروتئین اسپایک خود داشته و توانایی بالایی برای آلوده کردن حتی افراد کاملاً واکسینه شده دارد. با این حال، همانطور که کارشناسان قبلاً اعلام کرده اند ویژگی منحصر به فرد ویروس کووید این است که می تواند سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید جهش پیدا کند. در سال ۲۰۲۳، محققان یک نوع فرعی جدید از اومیکرون را شناسایی کردند که پتانسیل بیشتری برای آلوده کردن افراد دارد  و با عنوان  XBB.1.16. شناخته می شود.

 XBB.1.16، همچنین به عنوان نوع Arcturus شناخته می شود و این یک نوع فرعی اومیکرون توانایی انتشار سریعتر از همه گونه های قبلی این ویروس را دارد.
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه اخیر خود اعلام کرده است که نوع XB.1.16 مشابه نوع XBB.1.5 بوده اما دارای یک جهش اضافی است که ماهیت آن را مسری تر می کند. با این حال، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تاکید کردند که این نوع جدید نمی تواند موج مرگ و میر شدیدی مانند آن چه در هنگام شیوع سویه دلتا شاهد آن بودیم در جهان ایجاد کند.

خوشبختانه اگر چه این بیماری به سرعت در کشورهای مختلفی در حال گسترش است، اما میزان بستری شدن در بیمارستان به دلیل این سویه جدید هنوز پایین بوده و بیشتر علائم مرتبط با این نوع قابل کنترل هستند. این سویه معمولا منجر به علائم خفیفی می شود که بیشتر شبیه آنفولانزا هستند.

متخصصان عفونی از آخرین وضعیت شیوع بیماری های تنفسی در کشور می گویند
در محاصره ۳ ویروس

نظر شما:

security code