مسئولان،خبرِ اجاره ی مسکن در رشت را دارند؟

قیمت های سربه فلک کشیده ی اجاره از گلسار و منظریه تا عینک و دیانتی


۱۴۰۲/۰۲/۰۲ - ۱۶:۵۳ | کد خبر: ۳۳۳۷۹ چاپ

هرچند که شمار زیادی از مسئولان ایران در خانه‌های سازمانی و رایگان سکونت دارند و یا صاحب خانه هستند و به همین دلیل نمی‌توانند عمق فاجعه و قیمت‌های غیرقابل باور فعلی را درک کنند اما شاید لازم باشد برای ژست‌های دلسوزانه هنگام سخنرانی‌هایشان و بویژه جهت آماده شدن تبلیغات انتخاباتی مجلس در اسفندماه، نگاهی به این قیمت‌ها بیاندازند

قیمت های سربه فلک کشیده ی اجاره از گلسار و منظریه تا عینک و دیانتی
اختصاصی کلانشهر:حداقل حقوق کارگران رسمی در سال 1402 حدود 8میلیون تومان است. نگاهی به اجاره یک خانه معمولی در رشت نشان می‌دهد که بعضی از خانواده‌ها مجبورند برای داشتن یک سرپناه دست کم نیمی از درآمد ماهیانه خود را به صاحب خانه‌ها پرداخت کنند.

این در حالی است که خوش شانس باشند و بیش از 100میلیون تومان ودیعه که در میان مردم به پول پیش معروف است را از قبل داشته باشند وگرنه یک خانواده مجبور است برای اجاره یک منزل در رشت در مناطق مرکزی و محلات کارگرنشین بیش از 5میلیون تومان اجاره پرداخت کند.

هرچند که شمار زیادی از مسئولان ایران در خانه‌های سازمانی و رایگان سکونت دارند و یا صاحب خانه هستند و به همین دلیل نمی‌توانند عمق فاجعه و قیمت‌های غیرقابل باور فعلی را درک کنند اما شاید لازم باشد برای ژست‌های دلسوزانه هنگام سخنرانی‌هایشان و بویژه جهت آماده شدن تبلیغات انتخاباتی مجلس در اسفندماه، نگاهی به این قیمت‌ها بیاندازند.
تلاش شده است در این مطلب به میانگین نرخ اجاره واحدهای مسکونی در تعدادی از محلات رشت در شمال،جنوب،شرق و غرب براساس آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی و اپلیکینش هایی مانند دیوار توجه شود.

در جنوب رشت هم خانه ارزان پیدا نمی‌شود

تصور بسیاری از ساکنان رشت این است که قیمتِ خانه در مناطقی جنوبی و جنوب شرقی و غربی اندک است. اما افزایش قیمت باورنکردنی قیمت اجاره بها طی ماههای گذشته باعث شده است تا در مناطقی مانند سلیمانداراب،معلولین و آسایش هم کمتر خانه‌ای با ودیعه پایین‌تر از 50میلیون و اجاره زیر 2میلیون تومانی پیدا شود. به طور مثال مالک یک خانه 90متری در آسایش که 22سال از ساختش می گذرد درخواست 180میلیون تومان وجه برای ودیعه دارد.
فردی دیگر کمی آنسوتر برای خانه 70 متری در سلیمانداراب با یک اتاق، 100میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهیانه 2میلیون و 500تومان درخواست دارد.
در همان سلیمانداراب واحدی 60 متری که در سال 1385ساخته شده 75میلیون تومان ودیعه می خواهد و 2میلیون و 300هزار تومان اجاره.
قیمت خانه های نوساز هم در این مناطق مانند دیگر نقاط شهر بیشتر از واحدهای چند سال ساخت است. مالک یک واحد نوساز 100متری با 2اتاق خواب در سلیمانداراب درخواست 380میلیون تومان ودیعه دارد.
قیمت‌ها در غرب و جنوب غرب رشت هم دست کمی از سلیمانداراب ندارد. به طور مثال مالک واحدی در عینک رشت برای خانه‌ای با متراژ 75 درخواست ودیعه 120میلیون تومانی و اجاره 3میلیونی ماهیانه دارد.
صاحب آپارتمان 87متری در حمیدیان رشت برای اجاره یک ساله، مطالبه 150میلیونی ودیعه با اجاره ماهیانه 3میلیون و 500هزار تومانی دارد.
ودیعه درخواست شده برای یک سوئیت در حمیدیان، 60میلیون تومان با اجاره حدود 2میلیون تومانی است.

افزایش قیمت های عجیب در جوار ساختمان استانداری

در محلات مرکزی رشت هم قیمت‌ها لجام گسیخته‌تر است.
به طور مثال صاحب آپارتمانی 85متری در محدوده معلم جایی که ساختمان استانداری در آن واقع شده و مقامات ارشد استان در آنجا مشغول مدیریت شرایط فعلی هستند 400میلیون تومان ودیعه درخواست دارد . مالکی دیگر برای اجاره آپارتمانی 98متری با سال ساخت 88 درخواست 500میلیون تومان دارد.
فردی دیگر برای آپارتمان 80متری در بیستون 120میلیون ودیعه با اجاره ماهیانه 5میلیون تومانی مطالبه کرده است.
در محدوده میدان مادر، مستاجر باید برای یک آپارتمان 80متری 500میلیون تومان ودیعه در نظر بگیرد با اجاره یک میلیونی در ماه.
نرخ اجاره در لاکانی رشت هم برای واحدی 90متری 300میلیون ودیعه با اجاره 7میلیون تومانی است.
صاحب آپارتمان 70متری دیگر در رشتیان اجاره ماهیانه 5میلیونی درخواست دارد با ودیعه 120میلیونی.
در منظریه رشت هم صاحب خانه‌ای برای واحدی که 13سال قبل ساخته شده درخواست پرداخت ودیعه 300 میلیونی و اجاره 3میلیون تومانی دارد.
مستاجران باید برای اجاره یک واحد آپارتمان 60متری 10سال ساخت، در کوی دیانتی واقع در خیابان لاهیجان که در شرق رشت قرار دارد 150میلیون ودیعه به همراه اجاره ماهیانه 3میلیون تومانی پرداخت کنند.
آپارتمان 100متری که بیش از 10سال از ساختش می گذرد هم در این محدوده به 450میلیون رهن نیاز دارد.

وقتی اجاره خانه برای پولدارهای رشت هم زیاد است

سالها، قیمت املاک در گلسار رشت به عنوان منطقه‌ای مرفه نشین معیار سنجش پولدار بودن یا نبودن برای بسیاری بود.

در شرایط فعلی که قیمت‌ها در تمام مناطق رشت با افزایش قابل توجهی همراه است در گلسار هم برای اجاره آپارتمانهای بالای 100 متری گاه باید بیشتر از یک میلیارد ودیعه پرداخت کرد. به طور مثال مالک آپارتمان 125متری که 6سال قبل ساخته شده ودیعه ای 900میلیون تومانی و اجاره ماهیانه 3میلیونی طلب کرده است.

صاحب یک آپارتمان ۸۰ متری دیگر که 12 سال پیش ساخته شده درخواست 400میلیون ودیعه و 4میلیون اجاره دارد.
واحد 65متری با سال ساخت 1388 در بلوار اصلی گلسار هم ودیعه 200میلیونی طلب می‌کند و البته اجاره 5میلیون و500


مسئولان خانه دارند؟حقوق ماهیانه‌شان چند است؟

در گوشه گوشه رشت اوضاع بهتر از موارد برشمرده نیست. اگر هم گاهی مشاوران املاک یا آگهی اجاره از خانه هایی با قیمت پایین سخن می‌گویند بدون شک این خانه ها از داشتن حداقل امکانات محروم هستند و افراد ساکن در آنها به نوعی از روی اجبار چنین ساختمانهایی را سرپناه خود کرده‌اند.
یکی از سوالاتی که همواره برای مستاجران پیش می‌آید این است که آیا مسئولان کشوری و استانی از شرایط حاکم بر بازار اجاره در رشت به عنوان نمونه‌ای در استان گیلان باخبر هستند؟
آیا خود یا اطرافیانشان سرپناهی دارند؟ اگر خانه‌ای از آنِ خود ندارند حقوق دریافتی ماهیانه‌شان چند است که بدون دردسر و یا با دردسر کمتر می‌توانند اجاره‌ی ماهیانه‌شان را پرداخت کنند؟