آرامگاه استاد ابراهیم پور داوود ایران‌شناس و پژوهشگر برجسته فرهنگ‌های باستانی مربوط به دوره قاجار است.درِ این آرامگاه خانوادگی در سبزه میدان،کوچه آفخرا (کوی پورداوود سابق)،نرسیده به ساختمان سابق آموزش و پرورش ناحیه یک رشت طی سالیان گذشته بسته مانده است.

تکذیب تخریب آرامگاه ابراهیم پورداوود در آفخرای رشت
کلانشهر: ادارات کل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تخریب آرامگاه استاد پورداوود را در رشت تکذیب کردند.

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز با رد شایعه تخریب آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود در رشت گفت: این آرامگاه در فهرست آثار ملی به شماره ۸۷۸۱ در سال ۱۳۸۲ ثبت شده و هیچکس حق تخریب این آرامگاه را ندارد.
ولی جهانی با بیان اینکه استاد پورداوود از اساتید برجسته ادبیات است افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان، حافظ ابنیه تاریخی و ثبت شده گیلانست و مقابل هرگونه تخریب غیرمجاز ایستادگی خواهد کرد.
رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گیلان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما، تخریب آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود را شایعه دانست و افزود: این شایعه با شیطنت برخی‌ها در فضای مجازی مطرح شده و صحت ندارد.
ابراهیم پورداود از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی شناخته می‌شود که در نشر فرهنگ و ادبیات پیش از اسلام به پژوهش و کاوش پرداخت و در راه احیای فرهنگ و زبان‌باستان رنج بسیاری را متحمل شد تا ایرانیان بتوانند اوستا را به زبان ساده فارسی مطالعه کنند و از اوضاع، اخلاق و روایت‌های تاریخی و اساطیری نیاکان خود آگاه شوند.
وی خدمات علمی و برجسته‌ای به زبان و ادبیات ایران ارایه داد تاجایی که دانشگاه تهران به مناسبت شصتمین سالروز تولد پورداود در ۱۳۲۵ خورشیدی نشان ادبی را به او اهدا کرد و بزرگانی، چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل‌خانلری، لطفعلی صورتگر و محمد معین در آن مراسم سخنرانی کردند.

نظر شما:

security code